Annons
Annons
Baserat på pressmeddelande
Turborillas varumärke Mad Skills BMX har över 25 miljoner nedlanddningar.

Ny spelstudio öppnar kontor i Skellefteå – siktar på tio anställda inom ett år: ”En hub för talang och spelutveckling”

NÄRINGSLIV Den 1:a september öppnar Umeåstudion Turborilla en ny enhet i Skellefteå. Studion kommer att få helhetsansvaret för Turborillas varumärke Mad Skills BMX, ett av spelutvecklarens populära titlar med över 25 miljoner nedlanddningar.

Annons MOBILE TOP

Turborilla har i dagsläget verksamhet i Umeå, USA och Danmark och har sedan starten engagerat många actionsport-fantaster. Idag kan spelutvecklaren stoltsera med mer än 80 miljoner nedladdningar av sina mobilspel och har en etablerad närvaro kring motorsport i bland annat USA.

Nu väljer man att fokusera verksamheten och öppna en ny studio i Skellefteå för att stärka sin position, både som arbetsgivare och utvecklare av nischade spel för en dedikerad målgrupp inom “actionsport”.

– Vi har under några år följt utvecklingen och sett hur Skellefteå etablerat sig som en hub för talang och spelutveckling, säger Mattias Wiking, VD på Turborilla. Med närheten till spelklustret Arctic Game Lab och alla nya utbildningar inom spel känns det givet att ta pulsen och vara närvarande i Skellefteå.

Annons

Planen är att vara ett tiotal anställda på kontoret i Skellefteå inom ett år. Redan idag vill man fylla sex roller, allt från Producent till Programmerare och Grafiker.

– Vi vill inte bara testa förutsättningarna i Skellefteå, vi har ett behov av att komma vidare med vår verksamhet omgående och startar därför med bredare rekrytering, fortsätter Mattias Wiking.

Mattias Wiking, VD och Erika Holmberg, producent på Turborilla. Foto: Pressbild

En växande spelbransch

Arctic Game Lab är spelklustret som jobbar för att spelbranschen i norra Sverige ska ha de bästa förutsättningarna för att växa, där en av de viktigaste tillväxtfaktorerna är tillgången till kompetens.

Annons

– Vi har en växande spelbransch här där kompetensfrågan är avgörande för fortsatt utveckling. Det vi ser nu är en direkt följd av att vi fått flera nya spelutbildningar till Skellefteå, och vi hoppas så klart att fler etableringar som den här ska följa, säger Skellefteå kommuns näringslivschef Anja Palm, som också är ordförande i Arctic Game Lab.

Turborilla har genom åren även etablerat ett antal samarbeten med andra populära varumärken, något de planerar att fortsätta med. Bland annat Red Bull, GoPro och Suzuki. Det senaste samarbetet är med USA BMX och skedde under sommaren.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Arctic Game Lab.
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Annons
Annons
Annons
Annons