Fartkamerorna ska dels sättas upp längs väg 95 mellan Skellefteå och Boliden.
Peter Jonsson, presskommunikatör vid Trafikverket, berättar att två kameror ska sättas upp vid fyrvägskorsningen utanför Boliden – en på vardera sida av vägen.
Nästa par hamnar vid korsningen i Svanström. Slutligen kommer en eller två kameror att sättas upp just utanför Skellefteå, i nuläget är det inte säkert vilket det blir.
– Men man brukar sätta upp två, förklarar Peter Jonsson.
Sedan tidigare finns fyra kameror längs 95:an mellan Skellefteå och Boliden – en vid vardera avfart mot Varuträsk samt två i korsningen vid Åliden.
20 liv och 70 allvarliga skador
Det ska även sättas upp fyra nya kameror längs Burträskvägen, väg 364. Ett par hamnar i höjd med Degersjön och det andra ska upp mellan Bodan och Långviken.
Totalt finns drygt 2 000 fartkameror i Sverige i dag.
Vilka faktorer påverkar var dessa kameror sätts upp?
– På olycksdrabbade vägar. Vi tittar på var kamerorna gör mest nytta. Enligt vår beräkning sparar de 20 liv och 70 allvarliga skador varje år, berättar Peter Jonsson.
– Syftet med kamerorna är att rädda liv, fortsätter han.
Peter Jonsson kan inte säga när de nya kamerorna kommer att vara i funktion.
– Men när man väl bestämmer sig för att sätta upp dem så kommer det att gå fort.