Annons
Annons
  • Michelle Selegran stylar en balkong på Hyttlidgatan inför försäljning.
  • Här har Michelle stylat ett hus på Sörböle inför försäljning. Foto: Privat
  • Här har Michelle stylat ett hus på Sörböle inför försäljning. Foto: Privat

Så stylar du din bostad inför försäljning: ”Helt tomma rum ser inte inbjudande ut”

BOSTAD Inredningen i en bostad kan göra stor skillnad på slutpriset vid en försäljning. “Det gäller att skapa en basic men mysig miljö så att köparen kan tänka sig in i hur de skulle vilja ha det”, säger Michelle Selegran.

Annons MOBILE TOP

Michelle Selegran har alltid haft ett stort intresse för inredning som blommade ut på allvar när hon köpte ett hus tillsammans med sin sambo för 1,5 år sedan.

– När vi renoverade fick jag verkligen möjlighet att ge utlopp för mina idéer, säger Michelle som regelbundet publicerade inredningsbilder på sitt instagramkonto.

– Det var via det kontot som jag fick mitt första uppdrag.

Uppdragsgivaren var ett företag i Skellefteå som ville ha hjälp att styla fyra miljöer i sin butik – och i anslutning till det valde Michelle att starta sitt företag M.S. Form & Interiör.

– Jag har alltid velat driva ett eget företag inom inredning. Nu fick det bära eller brista, säger hon.

Här har Michelle stylat ett hus på Sörböle inför försäljning. Foto: Privat

”Gått riktigt bra”

Sedan starten i oktober förra året har hon genomfört arbeten inom konsultation, inredning hos företag och privatpersoner samt homestyling inför bostadsförsäljningar.

– Det har gått riktigt bra och trillat in jobb allt eftersom. Homestyling är inte jättestort här i Skellefteå än, men jag tror att det kommer bli större. I Stockholm stylas nästan alla bostäder inför försäljning, säger Michelle.

Annons

På frågan om varför hon tror att det skiljer sig mellan Skellefteå och Stockholm pekar hon främst på bostadspriserna.

– I takt med att priserna går upp även här kommer fler inse att det lönar sig att anlita någon om man själv inte är jätteintresserad eller har tid, menar Michelle.

Basic men mysig

För att ta fram en känsla i bostaden som ska intressera så många som möjligt gäller det att skapa en basic men mysig miljö.

– Det ska se hemtrevligt ut, men samtidigt vara avskalat för att köparna ska kunna tänka sig in i hur de själva skulle vilja ha det, säger Michelle.

Här har Michelle stylat ett hus på Sörböle inför försäljning. Foto: Privat

Att placera ut lagom många möbler är också ett bra sätt för att visa hur stora rummen är.

– För många möbler ger ett grötigt intryck, men rätt antal ger rummet ett lyft. Inte minst är det viktigt inför fotograferingen. Helt tomma rum ser inte inbjudande ut och det är svårt att föreställa sig vad som ryms, säger hon.

Annons

Färgmässigt brukar Michelle försöka tona ner starka inslag, och istället liva upp med någon mild färg på kuddfodral, plädar – och addera växter.

– Och då behöver det inte vara maffiga blomsterarrangemang. Hellre gröna växter och möjligen buketter med milda färger. Det ger ett tryggt intryck, och gör sig dessutom bra på bild.

Utöver det kan kuddar, mattor och plädar adderas vid behov.

En matta under sängen kan ge många sovrum ett lyft.

– En matta under sängen kan ge många sovrum ett lyft, säger Michelle som även tipsar om att det är viktigt att tänka på belysningen.

– Jag skulle rekommendera minst 3-5 lampor i varje rum, samt levande ljus där det passar. Det kan låta mycket, men många ljuskällor gör bostaden trivsammare både på bild och vid visning, säger Michelle.

Annons

Inredningstips

Slutligen delar Michelle med sig av tre ytterligare inredningstips:

• Inred med lager-på-lager-känsla och addera kuddar tillsammans i olika storlekar och former för ett mjukare intryck.

• Inred med naturmaterial för att få fin materialmix och ett lugn i rummet. Vill du inte ha stora möbler i naturmaterial kan du istället välja mindre detaljer i rotting eller flätat jute.

• Inred med vackra stilleben och våga blanda olika material, såsom blankt och matt, runt och kantigt eller material i olika höjd som skapar balans i rummet.

– Du får bara en chans att ge ett första intryck, säger Michelle.

Artikeln är en del av Megafonen nr 4 – 2020. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons