I en orolig och föränderlig värld där många företag kämpar i motvind kan fotoboksbolaget Once Upon se tillbaka på ett 2024 där omsättningen ökade med 25 procent jämfört med 2023 och där resultatet växte från 10 miljoner kronor år 2023 till 15 miljoner kronor 2024. Enligt bolagets grundare och vd Lina Andersson kan framgången förklaras med att 2024 var året då företaget på riktigt landade i varumärket; vilka man är och vart man vill gå.
– Vi som jobbar på Once Upon är ett väldigt bra team. Vi är unika när det gäller kärnan, grunden i vårt varumärke och det går igen i allt vi gör. Under 2024 lyckades vi omsätta det här i praktik på ett väldigt bra sätt. Jag är givetvis jättenöjd, säger hon.
Några månader in på 2025 ligger kursen framåt klar. Och det handlar i mångt och mycket om att fortsätta förädla och utveckla bolagets kärnvärden. Här spelar hållbarheten en stor roll. Mellan 2023 och 2024 lyckades man sänka antalet kilo koldioxid per fotobok från 2,09 till 1,8 kg Co2 – ett kontinuerligt arbete där man tillsammans med sina tryckeripartners bland annat kommit överens om att nå 100 procent förnybar energi i produktionen innan slutet av 2026.
– Vi kommer också att utveckla den konkreta funktionen i vår app. Våra användare ska kunna bygga sin fotobok medan livet händer genom att dela bilder till appen genom delningsverktyget i telefonens kamera. En fotobok fyller du med dina egna berättelser ur livet. Framöver vill vi göra det enklare att bygga en bok över tid och inte bara efteråt, säger Lina.
Den som följt Once Upons resa vet att medarbetarnas psykiska och fysiska välmående har hög prioritet i företaget. Detta omätbara värde ser Lina Andersson som en fortsatt viktig faktor.
– Det är en viktig grund i företaget. Att medarbetarna har det bra på jobbet är mycket viktigt för framtida framgångar, både medarbetarnas och bolagets, säger hon.
Under 2024 lyckades vi omsätta det här i praktik på ett väldigt bra sätt.
De senaste fem åren världen präglats av såväl en pandemi som Rysslands invasion av Ukraina. Lägg därtill inflation, höga räntor och stigande priser. Att Once Upon stått starkt genom åren kan, utöver det faktum att företaget lyckats hålla sig i branschens framkant, också ha att göra med just tidsandan.
– Vi vill förmedla att de enklaste sakerna i livet kan ha oväntade betydelser och när det kommer till kritan kanske våra vardagsögonblick är det som ger mest mening. Vår produkt handlar om minnen, relationer och det som ligger närmast hjärtat, säger Lina Andersson.