Annons
Annons
Lina Andersson, grundare av och vd på fotoboksbolaget Once Upon ser fram emot ett 2025 som redan nu ser lovande ut. Foto: Sofia Emthén

Once Upon storsatsar framåt efter ett lysande 2024: ”Är ett bra team”

NÄRINGSLIV Det Skelleftebaserade fotoboksbolaget Once Upon kan se tillbaka på ett 2024 med en stark vinst och vinstmarginal. Under 2025 ligger fokus på fortsatt utveckling av bland annat användarvänligheten och hållbarhetsarbetet.

Annons MOBILE TOP

I en orolig och föränderlig värld där många företag kämpar i motvind kan fotoboksbolaget Once Upon se tillbaka på ett 2024 där omsättningen ökade med 25 procent jämfört med 2023 och där resultatet växte från 10 miljoner kronor år 2023 till 15 miljoner kronor 2024. Enligt bolagets grundare och vd Lina Andersson kan framgången förklaras med att 2024 var året då företaget på riktigt landade i varumärket; vilka man är och vart man vill gå.

– Vi som jobbar på Once Upon är ett väldigt bra team. Vi är unika när det gäller kärnan, grunden i vårt varumärke och det går igen i allt vi gör. Under 2024 lyckades vi omsätta det här i praktik på ett väldigt bra sätt. Jag är givetvis jättenöjd, säger hon.

Annons

Några månader in på 2025 ligger kursen framåt klar. Och det handlar i mångt och mycket om att fortsätta förädla och utveckla bolagets kärnvärden. Här spelar hållbarheten en stor roll. Mellan 2023 och 2024 lyckades man sänka antalet kilo koldioxid per fotobok från 2,09 till 1,8 kg Co2 – ett kontinuerligt arbete där man tillsammans med sina tryckeripartners bland annat kommit överens om att nå 100 procent förnybar energi i produktionen innan slutet av 2026.

– Vi kommer också att utveckla den konkreta funktionen i vår app. Våra användare ska kunna bygga sin fotobok medan livet händer genom att dela bilder till appen genom delningsverktyget i telefonens kamera. En fotobok fyller du med dina egna berättelser ur livet. Framöver vill vi göra det enklare att bygga en bok över tid och inte bara efteråt, säger Lina.

Annons

Den som följt Once Upons resa vet att medarbetarnas psykiska och fysiska välmående har hög prioritet i företaget. Detta omätbara värde ser Lina Andersson som en fortsatt viktig faktor.

– Det är en viktig grund i företaget. Att medarbetarna har det bra på jobbet är mycket viktigt för framtida framgångar, både medarbetarnas och bolagets, säger hon.

Under 2024 lyckades vi omsätta det här i praktik på ett väldigt bra sätt.

De senaste fem åren världen präglats av såväl en pandemi som Rysslands invasion av Ukraina. Lägg därtill inflation, höga räntor och stigande priser. Att Once Upon stått starkt genom åren kan, utöver det faktum att företaget lyckats hålla sig i branschens framkant, också ha att göra med just tidsandan.

– Vi vill förmedla att de enklaste sakerna i livet kan ha oväntade betydelser och när det kommer till kritan kanske våra vardagsögonblick är det som ger mest mening. Vår produkt handlar om minnen, relationer och det som ligger närmast hjärtat, säger Lina Andersson.

Annons

Once Upon

Resultat 2024

  • Under 2024 landade omsättningen på 296 miljoner kronor, en ökning med 25 procent jämfört med 2023.
  • Resultatet ökade från 10 miljoner kronor 2023 till 15 miljoner kronor 2024.
  • 1,9 miljoner nedladdningar och 350 000+ beställningar lades under året.
  • De största marknaderna är i fallande ordning Tyskland, Nederländerna, Australien, Sverige, Storbritannien, Västeuropa och USA. Marknaden i Australien växte med 58 procent under 2024.

Fokusområden 2025

  • Utökad närvaro på befintliga nyckelmarknader
  • Utveckla appen för att göra det ännu enklare att spara sina minnen.
  • Jobba mot Net Zero målet till 2040 genom ansvarsfull produktion och mer hållbara materialval.
  • Utveckla användarupplevelsen för att stärka relationen med användarna.
  • Fortsatta investeringar i innovation, kundförflyttningar och produktionseffektivitet.

Artikeln är en del av Megafonen 26/3 – 2025. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
an advertisement
an advertisement