”Du kan aldrig ana vad som hände sen. Vi tappade hakan!”. För att driva trafik till en viralsajt gäller det att formulera rubriken rätt – men texter liknande den ovan är på väg ut enligt Kevin som driver Uppskattat.se
(Den här artikeln publicerades 25 mars 2015, se uppdatering längst ner)
FÖRETAG Varje månad har han fyra miljoner besök på sin hemsida vilket gör det till den näst största viralsajten i Sverige. Nu har han även lanserat liknande sidor i Finland & Spanien.
Om du använder Facebook är sannolikheten stor att du stött på en länk från sidan Uppskattat.se när du scrollat genom feeden. Kanske var det en söt övergiven hund som fått en ny ägare eller något annat som får många personer att le.
– Grundtanken är positiva saker. Djur är alltid populära och om det finns en trevlig historia runt klippet är sannolikheten stor för bra spridning. I övrigt är det mycket ”gör det själv”-grejer som fungerar bra just nu, berättar Kevin som startat hemsidan.
Idén till viralsajten startade som ett deltidsprojekt i april förra året.
– Jag har tidigare jobbat med att driva trafik till olika hemsidor, men aldrig byggt upp något varumärke som det här. Jag hade sneglat på Buzzfeed, en amerikansk sida som riktar sig mot en yngre målgrupp, och tänkte att någonting liknande borde fungera i Sverige.
Vad är en viralsajt?
– Vi samlar ihop bra material som är publicerade på andra plattformar, till exempel Youtube, och vinklar det sedan med en bra rubrik för att få det att delas på sociala medier.
Men det är ju någon annans material?
– Alla videoklipp vi lägger upp är öppna för allmänheten att länka till och bädda in på sin sida. Det här är inget unikt. Aftonbladet gör precis likadant och de klipp vi länkar upp får genom oss massor av visningar.
”HITTA NYA VÄGAR”
Själva affärsidén med viralsajter är att driva så mycket trafik till sidan för att sedan sälja annonser. Sedan augusti jobbar Kevin heltid med Uppskattat och har även anlitat en frilansande skribent.
Vad gör du på dagarna?
– Den frågan får jag ofta. Jag kollar över material, håller kontakt med annonsörer, fakturerar och håller allmänt på med affärsutveckling. Viralsajter som de ser ut idag kommer inte att fungera i all evighet. Det gäller att hitta nya vägar för både intäkter och sätt att locka människor.
Rubriker som ”…du kan aldrig gissa vad som hände sen” och ”…Vi tappade hakan!” har exploderat under 2014 men är på väg ut nu, menar Kevin.
– Folk börjar störa sig på de rubrikerna och det gäller att vara smartare än så. Att skriva en bra rubrik är det absolut viktigaste i den här branschen.
FINLAND OCH SPANIEN
För bara några veckor sedan har Kevin lanserat liknande hemsidor i både Finland och Spanien. Han skickar material till ett företag som översätter – och klickar sedan ut det.
– Jag kollade upp hur människor använder Facebook i olika länder och såg att dessa två hade bra förutsättningar. Finland har liknande kultur som oss och de klipp som fungerat här fungerar även där. I Spanien är det lite annorlunda men det är en stor marknad och lyckas jag få mycket besökare där kanske det är 30 miljoner istället för 4 i Sverige.
Hur ser framtiden ut?
– Jag ska fortsätta utveckla Uppskattat, hitta nya vägar att skriva artiklar och titta på intäktsbiten. Jag känner mig långt ifrån klar med sidan.
Uppdaterat 26 januari 2016:
Nu har sidan passerat en miljon unika besökare per dag, enligt sajten Breakit.se som även berättar om att en ny delägare, Johan Unger, gått in i bolaget.
– Det var framför allt Johans nätverk och erfarenhet som gjorde att jag ville få in honom i bolaget. Jag sitter i Skellefteå själv och har väl bra kontakter här i stan men han bidrar med ett stort nätverk i andra städer. Dessutom har han viktig erfarenhet med att bygga bolag, säger Kevin Forss till Breakit.se.