– Kampanjen hänger ihop med den samhällsomvandling vi befinner oss i. Vi behöver anställa fler och vill hitta nya medarbetare med nya talanger. Kampanjen är ett led i att uppmärksamma Skellefteå kommun som en arbetsgivare där man får utlopp för sin potential, säger Linda Wåhlberg, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun.
Det finns dock vissa kriterier som de sökande måste uppfylla. För att komma i fråga måste man ha minst en kandidatexamen eller motsvarande. Dessutom måste man ha erfarenhet av omvandlingsarbete och prata antingen svenska eller engelska flytande.
– Utöver det kan man vara vem som helst. Var inom Skellefteå kommun man hamnar avgörs av vilken typ av roll man sökt. I ansökan ska man ange löneanspråk tillsammans med en motivering. Givetvis ska lönen som sätts vara marknadsmässig, säger Linda.
Ingen desperation
Svårigheterna att ta sig in på bostadsmarknaden i kommunen har skapat problem med kompetensförsörjningen för många arbetsgivare i Skellefteå. Men enligt Linda Wåhlberg är den nya rekryteringskampanjen inte ett försök att överbrygga dessa utmaningar.
– Nej, det är det inte. Men visst finns det utmaningar när det gäller kompetensförsörjningen inom välfärden, alltså skola och omsorg. Det primära syftet med den här kampanjen är dock att få fler människor i landet att få upp ögonen för Skellefteå kommun, både som arbetsgivare och plats, säger Linda Wåhlberg och tillägger.
– Kommunen har också gjort stora investeringar för att underlätta för blivande kommunanställda att flytta hit genom upphandlingen av bostadsrätter för 50 miljoner kronor samt upphandlingen av 200 hyresrätter.
Om kampanjen faller väl ut är sannolikheten stor att Skellefteå kommun upprepar samma grepp igen.
– Vi söker kreativa, lösningsfokuserade personer som kan ge oss nya perspektiv. Om kampanjen ger oss det utslag vi hoppas kommer vi att fortsätta, säger Linda.