Proxinas åtta kompetenspartners arbetar dagligen för att kundernas medarbetare ska vara trygga och nöjda. Sedan 1994 har det lokalägda företaget arbetat med Skellefteå och Piteå som bas för att hjälpa morgondagens attraktiva arbetsgivare. Med en djup kunskap om pension och försäkring och en lång erfarenhet av komplexa avtalsfrågor har många företag och organisationer valt att arbeta med Proxina.
Ämnet kan ofta kännas både jobbigt och komplicerat – men tillsammans med Proxina har många företag hittat sunda lösningar som skapat stort värde för såväl arbetsgivarna som medarbetarna.
– Vi arbetar mest med företag som uppdragsgivare, men det är alltid människor det handlar om. Alltid med en ambition att försöka göra verklig skillnad i stort och smått. Vår vision är att på riktigt förändra synen på pension och försäkring, säger Emma Lindström, vd för Proxina.
Bytte namn
I samband med sitt 25-årsjubileum bytte de namn från Säkra Skellefteå till Proxina. Vid namnbytet tog de även fram ett nytt grafiskt uttryck som bättre speglade det företag och den partner de vill vara för sina kunder. Även om det för en utomstående krävs en del kunskap om latin och en stor portion fantasi, så är det självklart för kollegorna på Proxina vad deras namn betyder – ”nära våra vänner”.
– Vi ville måla en tydligare bild av vilka vi är och vad vi jobbar med. Till oss kommer kunderna inte i första hand för de pensioner och försäkringar vi förmedlar utan för de människor vi är, det vi kan, vad vi står för och det värde vi levererar, säger hon.
Stor bredd
Proxina arbetar med en stor bredd av företag och kan bidra med värdefulla pusselbitar när det gäller kundernas attraktivitet som arbetsgivare. Trygga, nöjda medarbetare mår och presterar bättre och det är många delar som påverkar.
– Det kan exempelvis handla om att komma med genomtänkta lösningsförslag vid förhandlingar, att proaktivt hjälpa en medarbetare planera sin pensionering, bistå så att kollektivavtal följs och att pensioner rapporteras korrekt och dessutom ge stöd till medarbetare eller deras familjer om något livsavgörande inträffar. Vi brukar säga att vi erbjuder en livslång relation, säger Emma Lindström.
Det personliga och varma i kundmötet tycker Proxina är viktigt och något som de är väldigt måna om.
– Våra kunder kommer till oss för att få hjälp där den egna kompetensen inte räcker till, inte för att pressa avgiften på försäkringslösningen ytterligare några kronor.
Växer i raketfart
När Västerbotten växer i raketfart och allt fler företag vill etablera sig i Skellefteå blir det extra viktigt med starka medarbetarerbjudanden. Det är centralt vid rekryteringar och även för företag som vill behålla sin personal under lång tid. Med hjärtat på rätt ställe ökar möjligheterna att få behålla sina medarbetare.
– Vi jobbar bäst tillsammans med de som vill tillhöra morgondagens mest attraktiva arbetsgivare, de som vill och kan investera i sina medarbetare, säger Emma Lindström.