I dag har allmänheten fem sätt att betala för korttidsparkering på kommunala parkeringsytor: p-automater eller någon av fyra olika appar. Ett system som Skellefteå kommuns parkeringsverksamhet vill förenkla, och göra billigare.
Färre appar innebär mindre administration både för dem, Skellefteå kommuns kundtjänst, ekonomi- och it-avdelningar. Dagens mängd försvårar också arbetet med skyltning och att hålla alla system uppdaterade. Dessutom är apparna mer utvecklade i dag, mer driftsäkra och kostar mindre att tillhandahålla.
Halverar antalet
Därför vill parkeringsverksamheten säga upp alla befintliga avtal, göra en ny upphandling och minska antalet till två. Frågan kom upp i samhällsbyggnadsnämnden på måndagen och politikerna håller med. Med färre betalalternativ vill de även göra det enklare för användaren.
– Vi har länge haft flera appar och det har blivit lite rörigt, så nu tar vi ett omtag, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Varför två appar och inte bara en? Det har med driftsäkerheten att göra, om den ena strular så finns alltid den andra. De fysiska automaterna ska också finnas kvar.
Kostnadsneutralitet
Kommunen vill även betala leverantörerna mindre. De får normalt provision på intäkterna som parkeringsapparna ger, även i Skellefteå, och det upplägget blir kvar. I den nya upphandlingen ska andelen dock minska från cirka 10 till max 4 procent, vilket anses rimligt ur ett marknadsperspektiv.
De nya avtalen ska dessutom kräva kostnadsneutralitet, vilket innebär att leverantörerna endast får ta betalt för själva parkeringen. Inga extraavgifter kopplade till exempelvis drift eller personal.
Tidsplan inte satt
Vilka tjänster som upphandlas återstår att se. Det är lagen om offentlig upphandling som styr, så det finns ingen garanti för att någon av de nuvarande apparna blir kvar.
Sara Keisu-Lundh kan inte heller säga hur lång tid det tar innan övergången sker.
– Nu börjar vi med att upphandla. Vi kommer att kunna säga upp de befintliga avtalen när de nya anbuden har kommit in, säger hon.