Enligt Trafikverket blir det extra tydligt på vintern, att personer på skidor eller skoter korsar järnvägen eller färdas utmed rälsen. Riskerna är betydligt större än vad många tror, skriver myndigheten, och varnar för att dagens tåg är tysta och extremt snabba.
– En del tror att tågen kan bromsa in i tid för att undvika påkörningar. Så är inte fallet, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
– Ett tåg har en bromssträcka på mellan 1 000 och 1 200 meter när det nödbromsar. När lokföraren får syn på någon i spåret är det för sent att hinna stanna, säger hon.
De senaste decenniet har mellan 70 och 110 personer omkommit när de obehörigt befunnit sig i spårområdet. Trafikverket sätter upp skyltar och stängsel, de röjer också växtlighet för bättre sikt, men det går inte att bygga bort farorna längs hela järnvägen.
Angelica Qarlsin uppmanar alla att endast använda markerade järnvägsövergångar.
– Vi vill inte att folk på grund av obetänksamhet ska skadas allvarligt eller till och med omkomma för att de genar över järnvägen. Det är också ett arbetsmiljöproblem för lokförarna som fasar för att se personer dyka upp på spåret och inte kunna stanna.