2018 placerade Skellefteå Kraft ut sina första laddstationer på ett antal platser i Skellefteå. Snacket om elbilar var redan då omfattande – men i Skellefteå var det enligt Statistiska Centralbyrån, SCB, bara 1,4 procent (24 st) av alla nya bilar som var helt eldrivna.
– Laddarna användes inte så mycket i början, bara runt två gånger i veckan, säger Åke Persson, affärsutvecklare innovation på Skellefteå Kraft.
Sedan dess har försäljningen av elbilar gått upp i Skellefteå. Jämfört med andra typer av bilar var 3,8 procent (67 st) av nybilsförsäljningen helt eldrivna 2019, och hela 12,2 procent (156 st) 2020.
– Det är en starkare utveckling än i övriga Sverige, och i nivå med Stockholm som är den ledande regionen. Jag vet inte om det beror på Northvolt eller kanske Skellefteå Kraft, men det går snabbare än vi väntat oss, säger Åke.
I mitten av december offentliggjorde Skellefteå Kraft att de tillsammans med OKQ8 kommer att göra en jättesatsning på laddstationer. Under de närmsta åren ska 800 laddplatser placeras på OKQ8:s över 300 bemannade stationer i Sverige.
– Vi har hållit på med förnybar el i över hundra år och det ligger nära till hands att addera den här tjänsten. Vi kommer att producera, leverera och sälja el – precis som vi alltid har gjort, säger Åke.
Högre effekt
Satsningen tillsammans med OKQ8 kommer att göra Skellefteå Kraft till den största aktören på marknaden, som det ser ut idag.
– Ambitionen är att vara ledande och erbjuda den bästa infrastrukturen för bilisterna. Men det är nu racet börjar. Aktörerna på marknaden blir allt fler, säger Åke.
Ambitionen är att vara ledande och erbjuda den bästa infrastrukturen för bilisterna.
I just Skellefteå har två nya snabbladdare nyligen monterats. En på OKQ8 Solbacken som redan är i drift, och en på OKQ8 Söder som ska driftsättas under våren.
– Nu tredubblar vi effekten på laddarna som kan ge laddtider ner mot 10-20 minuter, säger Oscar Fransson, energiingenjör på Skellefteå Kraft och operativt ansvarig för de aktuella laddarna.
Fler snabbladdare planeras att byggas i och runt Skellefteå längre fram.
– Många laddar i dag sin bil hemma. Men allt eftersom andelen elbilar ökar kommer även de publika snabbladdarna bli fler. Och med allt större batterier i bilarna så blir snabbladdning ännu mer intressant. Sedan har vi ju också långkörning och att då pricka av en snabbladdare med de räckvidder som är på dagens elbilar kommer inte vara några problem, säger Oscar.
Att nybilsförsäljningen av elbilar kommer att fortsätta öka är både Åke och Oscar överens om. Bilden bekräftas dessutom av den försäljning av laddboxar som Skellefteå Kraft gör.
– Bara under januari har vi levererat lika många laddboxar för hemmabruk som vi gjorde under halva förra året, berättar Patrik Sundberg, affärsområdeschef produkt och tjänster på Skellefteå Kraft.
Fler elbilar i framtiden
Om även laddhybrider räknas med i statistiken var andelen laddbara bilar som såldes förra året drygt 28 procent (362 st) av alla nya bilar som såldes i Skellefteå.
– Prognosen är att var tredje bil av hela den befintliga bilparken kommer att vara elbilar 2030, säger Åke.
Prognosen är att var tredje bil av hela den befintliga bilparken kommer att vara elbilar 2030.
Att elen inte ska räcka till, eller att elpriset ska skjuta i höjden, är ingenting som Åke oroar sig för.
– I dagsläget är vi inte ens nära att ha ett problem med att leverera den el som behövs på elnätet i Skellefteå, och fram till 2030 finns tid att förstärka de bitar som behöver förstärkas. Gällande marknadspriset på el så har det legat relativt stadigt, med sina toppar och dalar, i ungefär 15 år. Jag ser inget som tyder på att det inte ska bli ekonomiskt fördelaktigt att satsa på eldrift i framtiden, säger han.