Fordonet kan nyttjas som ett komplement till Railcares vakuumsugare, snösmältare och fungera som dragfordon för exempelvis makadamvagnar under spårarbete.
Måndagsförmiddagens avtäckning genomfördes i anslutning till Railcares kontor i Skelleftehamn av infrastrukturminister Tomas Eneroth, arbetsmarknadsminister Eva Nordmark och Västerbottens landshövding Helene Hellmark Knutsson.
I pressmeddelandet uttrycker Daniel Öholm, vd på Railcare Group, sin glädje.
– Jag är stolt över att vi är först ut med en underhållsmaskin för järnvägen som är utsläppsfri och med samma höga prestanda som våra andra maskiner. Det är en unik produkt där vi på Railcare är med och bidrar till en mer hållbar framtid, säger han.
Även Railcares samarbetspartners i projektet var representerade vid avtäckningen. Emad Zand, ansvarig för batterisystem på Northvolt, och Erik Svedlund, marknadschef på Epiroc, berättade om elektrifiering i större skala inom industrin.
MPV:n är den första i sitt slag och enligt Railcare finns inte någon batteridriven underhållsmaskin för järnvägen i den här storleksklassen. Kapaciteten motsvarar 30 elbilar. En av de största fördelarna med batteridrift är att ljudnivåerna sänks markant.
– Det är spännande att vi leder utvecklingen på batteridrivna underhållsmaskiner för järnvägen. Omvärlden och våra kunder efterfrågar den här typen av lösningar i större utsträckning. Särskilt i stadskärnor, tunnlar och gruvor där avgaser och ljudnivåer är ett arbetsmiljöproblem, säger Daniel Öholm i pressmeddelandet och avslutar:
– Den här maskinen kommer bli en gamechanger för hela järnvägsindustrin.