– AM-kortet kan bli en klassfråga. De nya reglerna innebär att varje elev ska ha betydligt mer tid med lärare ute i trafiken. Det är den tiden som primärt gör att kostnaden drar iväg. Samtidigt finns det goda skäl till förändringen, säger Urban Lundsten och fortsätter
– Olyckorna med mopeder mopedbilar inblandade är många och jag förstår att man vill göra något för att minska dem. Men de nya reglerna omfattar betydligt mer tid som dessutom är hårdare reglerad. Mer kunskap är bra men den avgörande erfarenheten byggs över tid. Vi får se hur förändringen faller ut över tid.
I dag ska AM- utbildningen utgöras av fyra timmar praktisk utbildning. Av dessa fyra timmar har ofta hälften lagts på manöverbanan där eleverna får lära sig att hantera mopeden. Övrig tid har eleven kört i trafik med trafikskoleläraren vid ett tillfälle.
Mer tid med lärare ute i trafiken. Det är den tiden som primärt gör att kostnaden drar iväg. Samtidigt finns det goda skäl till förändringen.
Med de nya reglerna ska varje elev få fem timmar ute i trafiken tillsammans med trafikläraren plus utbildning på manöverbana.
– I dagsläget kan en trafiklärare ansvara för fyra elever på manöverbanan och dessa kan dela på två mopeder och också få chansen att öva på att skjutsa varandra. Med de nya reglerna ska varje elev ha tillgång till en egen moped på banan. Allt det här sammantaget leder till ökade kostnader för oss både i form av tid och investeringar i mopeder. Kostnader som givetvis också drabbar våra kunder, säger Urban Lundsten.
De nya reglerna som träder i kraft den 1 februari 2026 gör det också möjligt för trafikskolorna att erbjuda utbildning i mopedbilar, något som dock är helt frivilligt och inget krav från Transportstyrelsen. Enligt Urban Lundsten är det inget som Aha trafikskola kommer att investera i. Och anledningarna är flera.
– De är dyra i förhållande till livslängden. Det handlar också om vårt arbetsgivaransvar. Vill vi ha våra anställda i en sådan miljö i händelse av en krock? Mopedbilar är ju inte särskilt trafiksäkra i jämförelse med en vanlig bil, säger han.



