– Upplägget är väldigt likt förra året. Det handlar om att låta vår grymma lokala kulturscen skapa liv och rörelse i hela stadskärnan tillsammans med handlarna, restaurangerna och alla andra som valt att samverka med projektet.
Det säger Sven Burman, marknads- och kommunikationschef på Visit Skellefteå och marknadsansvarig för Kulturnatta. Han både tror och hoppas att arrangemanget kommer att kunna erbjuda ännu fler akter än förra året.
– Vi kommer att växa jämfört med förra året men gör ingen extrem ansats för att göra det. Det här året vill vi primärt att konceptet ska sätta sig och bli något som invånarna känner igen och som återkommer.
I år, då vi är ute i bättre tid med planeringen, hoppas vi på ett ännu större gensvar.
När det här skrivs, några veckor innan Kulturnatta, håller programmet fortfarande på att sättas, men Sven Burman säger att det precis som förra året är fokus på lokala kulturutövare. Kulturskolan, Mullberget och Kulturskolan är några av aktörerna som bjuder på band och ensembler av olika slag, Svenska Kyrkan har verksamhet i närheten av Sankt Olovs kyrka och Hubben kommer att hitta på saker i en stor barack som ska ställas upp på Trädgårdsgatan under kvällen.
– Fritidsgårdarna, som förra året höll till på Guldtorget, har i år flyttat in till södra foajén på Sara kulturhus. Detta eftersom kulturhuset ändå blev någon slags naturlig mötespunkt. Dans- och balettföreningen, Skellefteå konsthall och kommunens marknadsenhet kommer också att bidra. Fotograf Marianne anordnar fototävlingen SkellSmile som kommer att resultera i en vernissage och en utställning på Sara, säger Sven Burman och fortsätter
– Det blir en bred repertoar där vi vill bredda stadskärnan genom att ställa scener i varje ände av gågatan och erbjuda upplevelser från Stadsparken upp till Sara kulturhus.
Kulturnatta ska erbjuda något för alla, gammal som ung, men enligt Sven Burman så satsas det lite extra på aktiviteter för ungdomar och unga vuxna. Under kvällen kommer butikerna i centrum dessutom att ha kvällsöppet med fina erbjudanden.
– Efter en gemensam utvärdering förra året kunde vi konstatera att Kulturnatta blev väldigt bra för butikerna i centrum. I år, då vi är ute i bättre tid med planeringen, hoppas vi på ett ännu större gensvar, säger Sven Burman.




