Annons
Annons
Olika korridor-alternativ som Trafikverket utrett. Myndighetens slutsats är att E 4-dragningen bör läggas över Tuvan eller Hedensbyn, alltså i någon av korridorerna till vänster här. Karta: Trafikverket

Framåt i Trafikverkets plan för E 4-dragning – landat i två alternativ

NYHETER Efter att ha utrett den nya E 4-dragningen förbi Skellefteå – nu presenterar Trafikverket vilka korridorlösningar som anses bäst och begär in synpunkter från länsstyrelsen och Skellefteå kommun.

Annons MOBILE TOP

Under 2024 har Trafikverket samrått olika lokaliseringar för sträckningen av E 4 förbi Skellefteå och jämfört olika korridoralternativ. Med ”korridor” menas ett brett område där man anser att en väg kan byggas, utan att ha bestämt exakt var vägen ska gå.

I bedömningen tar man hänsyn till saker som miljö, markägare, natur, trafik och kostnader, och när en korridor är vald börjar man planera den exakta sträckningen av vägen inom korridor-området. Nu har Trafikverket valt sina alternativ.

– Samtliga alternativ som studerats uppfyller projektets ändamål med avseende på restidsvinster och ökad trafiksäkerhet. Vår slutsats är att korridorerna Östra leden och Tuvan är de alternativ som i störst utsträckning uppfyller projektmålen, och dessa har vi för avsikt att gå vidare med, säger projektledare Pia Törrö i ett pressutskick.

Annons

Myndigheten har sammanställt sitt arbete och det skickas nu till Skellefteå kommun och Länsstyrelsen Västerbotten. Efter att ha mottagit deras synpunkter på lokaliseringen kommer Trafikverket, någon gång under våren, att göra sitt slutgiltiga ställningstagande för inom vilken av korridorerna som E 4 ska dras.

Vår slutsats är att korridorerna Östra leden och Tuvan är de alternativ som i störst utsträckning uppfyller projektmålen.

I skedet därpå kommer en mer exakt linjedragning att studeras. Korridor Östra leden är utvärderad mot två principiella utformningar – en där E 4 går under Norrbotniabanan och en där E 4 går på bro över Norrbotniabanan på norra sidan Skellefteälven – där det senare förslaget är ett nytt utformningsalternativ med lägre anläggningskostnad och klimatpåverkan än de som studerats tidigare.

Annons

Den exakta linjedragning ska samrådas med berörda intressenter och allmänhet och enligt Trafikverket beräknas byggstarten kunna ske under 2029.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons