De ville skapa någonting som de tyckte saknades. En introduktion till Skellefteå som inte fokuserar på visserligen viktiga saker som att söka bostad, utan sånt som får en att vilja bo kvar.
“How to be a Skelleftebo” är en bok om det roliga. Saker som alla kanske inte har koll på i ett växande och alltmer internationellt Skellefteå, från aktiviteter och evenemang till den svenska allemansrätten. Som titeln skvallrar är den skriven på engelska.
– Vi vill att folk ska känna sig välkomna hit och få en överblick, “okej det här finns att göra, så här funkar det”, i en färgstark introduktion till Skellefteå, säger Nora Nyberg.
Hon, Sara Wikström och Oscar Karinkanta kände inte varandra när de då 17-åriga eleverna fördes samman från olika gymnasieprogram i höstas, för att driva UF-företag tillsammans. Ung Företagsamhet utbildar unga i entreprenörskap sedan 1980 och trion hade alla gjort samma tillval. “How to be a Skelleftebo” är resultatet.
– Vi matchades ihop utifrån våra olika egenskaper. Oscar kan ekonomi och Nora är jätteduktig på sociala medier och marknadsföring, säger Sara.
– Och du är den som är duktig på att styra upp, planera och organisera, tillägger Nora.
Informationens livslängd
Med utbildning, affärsplan och en gemensam idé på plats berättar Sara och Nora att de växte in i sina olika roller. De lärde sig värdet av kommunikation och att det inte var så omöjligt att driva företag ändå.
– Det här har helt ändrat min inställning till företagande. Det kändes så stort och svårt förut, för svårt för att ens börja, men nu känner man att “det är klart vi kan”, säger Sara.
Vi vill att folk ska känna sig välkomna hit och få en överblick, “okej det här finns att göra, så här funkar det”.
Tipsen i boken har delats in efter årstiderna. En tankenöt har varit dess långsiktiga relevans och trion har hittat ett grepp. De har försökt hålla innehållet kort, snärtigt och framförallt tidlöst, och kompletterat med QR-koder som leder till hemsidor med mer information som uppdateras löpande.
– Om man tittar i den om fyra år ska det fortfarande vara aktuellt. Vi ville också ha en bok som är rolig att bläddra i och inte bara fylld med text, säger Nora.
Inte bara för ungdomar
På omslaget står det “a teenagers guide…”. I arbetet med boken har eleverna främst tänkt på nyinflyttade ungdomar och det är fortfarande en primär målgrupp, men inte den enda. Det blev uppenbart när de började sälja den.
– Även barnfamiljer kan ju vilja veta var det finns en pulkabacke till exempel, säger Sara.
– Andra kan vilja skicka hem den till familj och vänner i Italien för att visa dem var man bor. Vi insett att det inte behöver stå “a teenagers guide” egentligen, för tilltalet är väldigt brett, fortsätter Nora.
“Det är en sjuk känsla”
De var stolta när den premiärvisades på UF-mässan i mars. Sedan dess har trion bland annat haft kontakt med Welcome House Skellefteå och verksamheter som Northvolt och The Wood Hotel. I dag känner de unga entreprenörerna att de har uppnått vad de ville med boken.
– Vi har velat lösa ett problem, för det här har inte funnits tidigare, och vi har fått mycket bra feedback, säger Nora.
Det här har helt ändrat min inställning till företagande. Det kändes så stort och svårt förut.
Explore Skellefteå UF, som deras UF-företag heter, saluför boken på Instagram i dag och där lämnar eleverna företagandet för den här gången. Oscar, Sara och Nora kan så småningom hitta tillbaka men har först ett år på gymnasiet kvar.
– Det här har varit så otroligt lärorikt. Och att ta fram en produkt som man är stolt över, det är en sjuk känsla, säger Sara.