Annons
Sponsrad artikel
Simon Sundström, vd på Guldstadens Frakt, vid den nya el-lastbilen som de köpt in.

Guldstadens frakt går mot strömmen – har införskaffat en el-lastbil: ”Det är framtiden”

ANNONS Transportföretaget Guldstadens frakt har investerat i en ny el-lastbil som nyligen börjat rulla på Skellefteås gator. “Det är fränt att vara med i omställningen till förnybart”, säger vd Simon Sundström.

Guldstadens frakt grundades 1997 av Anders Stenman och Tomas Karlberg. Den sistnämnde är kvar som ägare än idag tillsammans med Anders son Patrik.

Sedan starten har företaget växt från att verka i liten skala till att nu omsätta drygt 80 miljoner kronor, ha 65 anställda och 30-40 fordon.

– I början var det mest körningar i och runt Skellefteå, plus inlandet. Idag kör vi även på linje till både Skåne och Norrbotten, berättar Simon Sundström, vd.

En del av den kraftiga expansionen är företagets omfattande samarbete med DHL som både innebär linjetrafik för partigods mellan Skåne, Småland och Blekinge till Norrland samt terminaldrift och distribution i och kring Skellefteå med omnejd. Genom detta samarbete ingår även utkörning åt IKEA på både dag- och kvällstid.

– Utöver det har vi lokala kunder som vi kör dagliga leveranser åt, som till exempel byggvaruhandlare, industrier och andra som behöver transportera gods. Det är allt från stora företag till privatpersoner, säger Simon.

Lokala

En styrka som han lyfter fram är flexibiliteten. Trots att de börjar bli en relativt stor arbetsplats så styrs de fortfarande som ett mindre lokalt företag.

– Vi har fortfarande ägare och högsta ledning i Skellefteå vilket ger snabba beslut och flexibla lösningar både för anställda och kunder, säger Simon.

Guldstadens Frakt har köpt in en ny el-lastbil.

Simon började själv på företaget redan 2007 och har sedan arbetat på alla möjliga positioner.

– Under gymnasiet följde jag med på kvällar för att bära Ikea-leveranser, sedan tog jag körkort för tung lastbil och släp och har kört både lokalt och på fjärren, berättar han.

För tio år sedan hade han tänkt byta bana och pluggade till personalvetare – men blev rekryterad av Guldstadens frakt igen, denna gång som personalchef.

– Jag försökte lämna, men det gick inte, säger han skämtsamt.

Simon Sundström och Cecilia Gustavsson framför den nya lastbilen.

De två senaste åren har han axlat rollen som vd.

– Jag tror till stor del att det är mitt intresse för branschen och lastbilar som hållit mig kvar, och att vi driver stället som ett “mindre” bolag. Alla här vet hur transporter fungerar och vilka utmaningar som finns, det tror jag är en framgångsfaktor, säger han.

Många fördelar

Den senaste satsningen som Guldstadens frakt har gjort är ett inköp av en el-lastbil. Den levererades i början av juni, och rullar redan på Skellefteås gator.

– Det är fränt att vara med i omställningen till förnybart. Det är bra för miljön och för de anställda – men även något som efterfrågas allt mer i upphandlingar från kunderna, säger Simon.

Den nya lastbilen går cirka 11 mil på en laddning och kan lasta 6-7 ton. Det är för lite för att byta ut de långa tradarna, men utvecklingen går snabbt framåt.

– Om någon hade sagt för fem år sedan att vi skulle köra lastbil på el hade jag nog bara skrattat, men om räckvidden fortsätter att förbättras är det bara en tidsfråga innan det blir fler fordon som går på el, säger Simon.

Guldstadens Frakt

Tjärnvägen 28 Skellefteå
Telefon: 0910-21 51 50
info@guldstadensfrakt.se

Läs mer på guldstadensfrakt.se

Sponsrad artikel

Hela denna sida är en annons från Guldstadens Frakt.
Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på megafonen.nu/annons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons