4-årige Valter blåser såpbubblor i eftermiddagssolen medan mamma och pappa fäller ut två stålrör från bilens tak, med solceller ovanpå. I rören kan man fästa hängstolar, paret visar och rullar senare ut en täckande markis. Det finns varmvatten i duschen baktill och de har även installerat AC.
Det här var en hästtransport en gång i tiden, från -96. Patrik Grenler är egenföretagare och behövde en arbetsbil när han skulle starta firman. Han tror att han hittade den i Burträsk.
– Den var trasig då och gick inte att köra, men jag är van att meka i bilar så vi chansade lite grann, säger han.
Han fick den att spinna, men bara tillfälligt. När motorn dog igen var Patrik fullt uppbokad med jobb så bilen blev stående på gården. Han fick en idé om att göra någonting kul av den, men hustrun Paulina behövde lite övertalning.
– Du var inne på det ganska tidigt och jag bara “aldrig i livet”. Jag älskar camping men bilen var så sunkig. Den luktade häst, jag såg framför mig att vi skulle lägga madrasser där bak och… ja, herregud, skrattar hon.
Det var först när de kollade upp andra, liknande projekt på Pinterest som hon insåg hur fin bilen kunde bli, och tveksamheten gav vika. De började bygga om den under 2020 och har inte sett tillbaka.
Allt på sex kvadrat
7-årige Elton kommer ut och undrar över uppståndelsen, tar en katt i famnen och hoppar upp i en hängstol. Den bil som står framför oss i dag är någonting helt annat än den gamla, hästluktande saken.
Jag älskar camping men bilen var så sunkig.
– Jag började med att riva ut allt. Det satt en skiljevägg mellan framstolarna och själva skåpet, som vi tog bort. Sedan började vi med att isolera insidan och dra el, säger Patrik.
Invändigt har det begränsade utrymmet pressats till det yttersta. Sängar, stolar och bord, kök med rinnande vatten, förvaring, kyl och frys, belysning och en utfällbar kasettoalett – allt är intryckt på sex kvadratmeter. Skåpbilens totala längd är fem och en halv meter.
Paret har skildrat förvandlingen på Instagram och har över 830 följare i skrivande stund.
– En jättegullig tjej hörde av sig och berättade att de hade en husvagn som skulle skrotas, och undrade om vi ville komma och ta inredning. De skåpen väger nästan ingenting och det blir ganska dyrt om man ska bygga nytt av samma material, säger Paulina.
– Och svårt, så det var jättesnällt av henne, fyller Patrik på.
De har fått tänka på vikten för att bilen inte ska bli för tung, omregistrerat och besiktat den, och förra sommaren gjordes en första längre resa. Ned till Italien och hem igen, via de schweiziska alperna.
Testat en långfärd
De beskriver det som ett hårdtest. Jungfruresan tog familjen ända upp till 2 400 meters höjd. Det var där i Schweiz, hundratals mil hemifrån, som bilens motor började krångla.
– Den drog både vatten och olja, men vi höll koll på det hela tiden, säger Patrik.
När de reser får verktygslådan följa med och så småningom, efter fem veckor ute på vägarna, var de hemma igen. Lite muntert beskriver Paulina hur de knappt hann ur bilen förrän Patrik rev ut motorn.
– Det var jättesvårt att få tag i reservdelar för de tillverkas inte längre, men det löste sig till slut, säger han.
Ser fram emot nästa
Erfarenheten har inte avskräckt dem, för snart bär det iväg igen. Ännu längre än i fjol. Till midsommar lämnar de huset i Medle med sikte på Nordafrika, resan går först till Marocko och sedan, beroende på säkerhetsläget, kanske ned till Gambia.
– Till södra Marocko är det typ 600 mil enkel väg. Vi får se om vi fortsätter eller svänger av mot Europa igen, säger Paulina.
Vi mår aldrig så bra som när vi är på vägarna med bilen.
Även detta äventyr kommer att skildras på Instagram. Paret räknar med att avverka 1 500 mil innan de är hemma igen, om det ens räcker. Det blir lätt längre än planerat.
– En del trodde att vi skulle ha fått nog efter förra sommaren, men vi längtar. Jag tror att vi aldrig har så roligt som när vi åker iväg, säger Patrik och Paulina håller med.
– Vi mår aldrig så bra som när vi är på vägarna med bilen, säger hon.