Linda Rönnlunds bakgrund som inredningsarkitekt började med fem års studier. Två år med konstutbildning, och tre år med rumslig gestaltning och informationsdesign. Därefter startade hon eget företag i Västerås, innan hon flyttade hem till Skellefteå 2013.
– Jag drev mitt företag här uppe i några år, men har också jobbat på Thyréns arkitekter och Input interiör, innan jag startade eget igen 2019, säger Linda.
Hon berättar att marknaden för uppdrag inom inredningsarkitektur har förändrats markant under de senaste åren.
– Nu, till skillnad mot för tio år sedan, så prioriterar fler arbetsgivare och aktörer att skapa trivsamma och funktionsanpassade miljöer för sina kunder och anställda.
Förklaringar till det är den utveckling som sker i Skellefteå med nya aktörer som kommer till staden, företag som växer och helt enkelt fler som behöver flytta eller anpassa sina lokaler.
– Den stora konkurrens som finns på arbetsmarknaden bidrar också. Att ha trivsamma och funktionsmässigt anpassade lokaler är en stor del i att vara en attraktiv arbetsgivare. Det påverkar mer än vad man kan tro, säger Linda.
Från start till mål
Uppdragen har de senaste åren blivit så många att Linda behöver ta in hjälp för att hinna med allt. Med bakgrund av det har hon startat ett samarbete med Nina Andersson, även hon inredningsarkitekt, som flyttade hem till Skellefteå förra året efter 16 år i Australien.
– Det känns jätteroligt att kunna hjälpa Linda med de projekt där det behövs. Tillsammans får vi mer kapacitet nu när efterfrågan är så stor, säger hon.
Det Linda och Nina hjälper företag – och privatpersoner – med är mer än färg och form. Helst är de med redan från start för att till exempel ta fram en optimal planlösning, materialval, ljussättning och möbler som är anpassade till den aktuella kunden.
– Det handlar om att få ut maximal potential ur varje rum, inte bara att göra det fint, säger Linda som poängterar att de kan hjälpa till från planering till färdigställande.
– Vi hjälper till med allt från idéstadiet till att skruva ihop möbler. Om kunden inte vill så behöver de i princip inte göra något alls, säger hon.
Hållbarhet
När de planerar ett projekt utgår de alltid från budget, funktion, ergonomi och estetik. Ofta försöker de återanvända sådant som finns, med tanke på både budget och hållbarhet.
– Bara för att något är äldre behöver det inte vara dåligt. Ibland kan det räcka med att placera möbeln i en annan miljö, eller att till exempel klä om den, säger Nina.
De tror båda på att trenden att skapa trivsamma miljöer – både hemma och på jobbet – kommer att hålla i sig, speciellt i Skellefteå där det byggs nya lokaler och framtidstron är stark.
– Att renovera sina lokaler är inte bara en investering, utan en nödvändighet för att positionera sig för anställda, kunder och samarbetspartners, säger Linda.