Annons
Sara Keisu-Lundh, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. Foto: Pixabay / Pressbild

Elsparkcyklar godkänns – men tillägg görs för att undvika problem • Då kan de vara på plats

NYHETER Skellefteå kommun ger företag grönt ljus att etablera uthyrningsverksamhet för elsparkcyklar på kommunal mark. Riktlinjerna har klubbats i samhällsbyggnadsnämnden, som gör ett tillägg för att undvika parkeringsproblem: "Vill ha med detta redan från början"

Annons

I helgen berättade Megafonen att ett första företag vill etablera uthyrningsverksamhet för elsparkcyklar i Skellefteå. Frågan om hur detta ska fungera har utretts grundligt, för att igår utgöra en punkt på samhällsbyggnadsnämndens agenda.

Efter måndagens möte berättar ordförande Sara Keisu-Lundh (S) att nämnden enat godkänner uthyrning på kommunal mark.

– I grund och botten är detta väldigt positivt, jag tror att detta kan bli ett stort lyft för Skellefteå. Det är också roligt att entreprenörer ser den otroliga utvecklingen i Skellefteå och vill satsa här, säger hon.

Nämnden ser många fördelar med ökad, fossilfri mobilitet i stadsmiljön – men ordföranden understryker att det behöver ske på rätt sätt.

– Det finns många farhågor med elsparkcyklar. Parkeringen är ett fokusområde för oss och tanken är att våra riktlinjer ska förebygga de problem som man har sett i andra kommuner, säger hon.

Annons

Gör tillägg i planeringen

Farhågorna är att fordonen ska lämnas på olämpliga platser och orsaka problem i stadsmiljön. För att minska risken införs ett parkeringsförbudsområde i centrala stan, och inom detta område inrättas specifikt utpekade platser för parkering. Så kallade hotspots.

Kan användarna tvingas att använda dessa platser?

– Inom parkeringsförbudsområdet tvingas man. Det är först när du ställer bort elsparkcykeln vid en hotspot som du avslutar hyran, förklarar Sara Keisu-Lundh.

Det är just denna lösning som föreslås i underlaget till nämnden – men politikerna gör ett tillägg här. Ordföranden berättar att hotspots ska planeras även utanför den omedelbara stadskärnan, för att undvika att problemet flyttar ut.

– Vi vill ha med detta redan från början, istället för att behöva lägga till det efteråt. Det ska vara lätt att göra rätt från början, säger hon.

Annons

Tvingas användarna att använda även de yttre platserna, om det inte råder parkeringsförbud där?

– Vi specificerade det inte så tydligt i nämnden utan det får verksamheten titta närmare på. Om vi får problem så kommer vi att införa fler parkeringsförbudsområden, men vi behöver se var dessa gör som mest nytta, säger Sara Keisu-Lundh.

Uthyrningsföretagen åläggs även att själva uppmuntra korrekt parkering.

Kan vara igång i sommar

Uthyrning tillåts mellan den 15 maj och 15 oktober. Det införs ett maxtak på 300 elsparkcyklar i Skellefteå kommun och 150 fordon per företag, där kommunen tar en markupplåtelseavgift för varje fordon och år.

I centrum regleras hastigheten genom geofencing, vilket innebär att de GPS-utrustade elsparkcyklarna programmeras så att maxhastigheten sänks inom ett geografiskt inhägnat område.

Annons

– Det är fantastiskt vad som går att göra med dagens teknik, säger Sara Keisu-Lundh.

Med riktlinjerna klubbade kan företag nu formellt ansöka om att starta verksamhet i Skellefteå. Ordföranden berättar att de drar igång arbetet med att inrätta hotspots när snön tinar.

– Förhoppningen är att vi ska ha ett företag med uthyrning här till våren-sommaren, säger hon.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons