Annons
Annons
  • Maria Broman och Bo Wikström på Visit Skellefteå.
  • The Guardian är en av Storbritanniens största tidningar, som även når ut brett i både Australien och USA

Världens ögon på Skellefteå – har fått publicitet för miljonbelopp: ”Ingenting sker av en slump”

SAMHÄLLE Skellefteå har den senaste tiden nämnts i olika medier runt om i Europa – och även andra delar av världen. En stor del av denna publicitet är resultat från pressresor som Visit Skellefteå arrangerat. “Värdet är enormt”, säger Maria Broman.

Annons MOBILE TOP

Visit Skellefteå har länge arbetat med att bjuda in media till pressresor. Det kan handla om allt från dagspress till olika typer av influencers.

Förut var innehållet i resorna ofta paketerade tillsammans med andra kommuner som är anslutna till varumärket Swedish Lapland, men så behöver det inte nödvändigtvis vara längre.

– Vi samarbetar så klart fortfarande med Swedish Lapland, men nu ses även Skellefteå som en reseanledning i sig, så har det inte varit förut, berättar Maria Broman, VD på Visit Skellefteå.

Nu ses även Skellefteå som en reseanledning i sig, så har det inte varit förut.

Jag träffar henne och Bo Wikström, som länge jobbat med den här typen av pressresor. De berättar att de hade planerat flera resor under byggtiden av Sara kulturhus och The Wood Hotel, men att de blev inställda på grund av pandemin.

– Nu blev den första istället vid Sara kulturhus öppnande. Det var bland annat då The Guardian var på besök, säger Bo.

Träsafari i Skellefteå

The Guardian är en av Storbritanniens största tidningar, som även når ut brett i både Australien och USA. Reportaget från Skellefteå lyftes i alla editioner och fick en enorm spridning.

Annons

I reportaget berättar skribenten Oliver Wainwright, förutom om det nybyggda kulturhuset med tillhörande höga hotell, även om att broar, skolor och parkeringsgarage är byggda i trä. Ett tecken på hållbart byggande, enligt Oliver, som gjorde att Skellefteå fick epitetet eco-town i rubriken.

Vi tog med honom och de andra på en träsafari i Skellefteå.

– Vi tog med honom och de andra på en träsafari i Skellefteå. Genom Bonnstan, förbi Lejonströmsbron, parkeringsgaraget Ekorren och så vidare. Sedan avslutade vi på Skellefteå Showroom på The Great Northern där han fick veta ännu mer om den gröna omställningen och vad som händer i Skellefteå, berättar Bo som menar att allt detta resulterade i en artikel om platsen Skellefteå, istället för bara om den byggnad journalisten kommit hit för att se.

– Det är så vi vill jobba. Att tillgängliggöra informationen så att de får en helhetsbild av Skellefteå och de områden där vi ligger i framkant.

Sprids i Europa

Reportaget i The Guardian blev på många sätt ett startskott. Efter det har italienska tidningar, fransk tv och även en annan anrik brittisk tidning, The Times, gjort stora reportage om Skellefteå.

Annons

– Det är viktigt att fler människor upptäcker vår del av världen, och det här är en viktig del i det arbetet. Det gynnar dessutom hela besöksnäringen, som i sin tur gynnar resten av samhället, säger Maria och utvecklar:

– Om människor gillar att bo här kommer människor att vilja besöka oss, och om vi är en plats som många gillar att besöka kommer många att vilja bo här, säger Maria.

Skellefteå kommer till exempel att finnas med i ett inflight-magasin som ska ligga i Lufthansas flygplan.

Framåt är fler pressvisningar inbokade med journalister från fler stora tidningar. Intresset har aldrig varit så stort som nu, menar Maria och Bo.

– Skellefteå kommer till exempel att finnas med i ett inflight-magasin som ska ligga i Lufthansas flygplan, avslöjar Bo.

Skördar frukten

Om publiciteten skulle räknas om till pengar hade det rört sig om miljontals kronor.

Längst till höger syns Le Figaro, en av Frankrikes morgontidningar med en upplaga på 350 000 ex. Till vänster är The Times, som grundades redan på 1700-talet, och har en upplaga på uppemot 700 000 exemplar.

– Oja, bara i The Times, där det var tre helsidor om Skellefteå, hade rört sig om 10-tals miljoner. Värdet är enormt, säger Maria som även vill poängtera att de så klart inte är ensamma i arbetet gällande pressresor.

– Arbetet med både press- och visningsresor sker i nära samarbete med företagen och Skellefteå kommun. En annan viktig samarbetspartner är Visit Sweden och deras utlandskontor, säger hon.

Annons

Visit Skellefteå har som nämnt länge jobbat på det här sättet, men det är först nu som det ger den här typen av resultat.

– Produkten Skellefteå är förändrad i grunden, men det är också ett långt arbete av kontaktskapande som gör att vi nu kan skörda frukten så effektivt. Där har Bo gjort ett enormt arbete. Inget sker av en slump, säger Maria.

Annons
Annons
Annons
Annons