Det var 2015 som Petter Mikaelsson, som bland annat varit med och byggt upp det framgångsrika stålföretaget Repay, startade entreprenörskolan No plan B i Skellefteå.
Tanken var att utbilda ett antal elever varje år, där några av dem efter årets slut fick erbjudande om att bli delägare och VD i något av de företag som skolan köpt.
Petter hade två år tidigare fyllt 50 år och börjat fundera på vad han helst ville göra i framtiden.
– Jag funderade på vad jag tyckte var spännande och roligt, och landade i “entreprenörsresan”. Att ta gigantiska risker och att få ihop människor – det har jag tyckt varit ofantligt kul, och jag önskade att fler skulle få vara med om det, berättar han.
Att ta gigantiska risker och att få ihop människor.
I korta drag gick upplägget ut på att eleverna skulle satsa sin tid, och att No plan B stod för den finansiella risken och utbildning. Under de fem åren som entreprenörskolan har haft sin verksamhet har en handfull elever varje år blivit delägare i olika bolag som skolan köpt.
– Det rör sig säkert om ett 20-tal bolag, säger Petter.
Med tiden har eleverna fått köpa större och större andelar av bolagen. Vissa har till slut köpt upp hela bolaget, och vissa har nöjt sig när de är majoritetsägare. Andra har lämnat och gått vidare till andra jobb.
Allt som allt är vi nöjda med utfallet av skolan.
– Allt som allt är vi nöjda med utfallet av skolan. Vi har lärt oss mycket, eleverna har lärt sig mycket och dessutom har det blivit en god affär för No plan B rent ekonomiskt, säger Petter.
Investmentbolag
Trots framgångarna har Petter, tillsammans med resterande del av ledningsgruppen, dock bestämt sig för att inte starta några nya årskullar av skolan.
– Redan när vi startade hade vi bestämt att vi skulle köra skolan i fem år, och sedan ta en paus för att utvärdera. Det var förra året när det samtidigt var pandemi. Då pratade vi ihop oss, och kom fram till att göra vissa förändringar, berättar Petter.
No plan B som företag finns kvar, men istället för att bedriva skolverksamhet så är de nu ett investmentbolag som köper upp företag i och runt Skellefteå med stor utvecklingspotential.
Till dessa företag rekryterar de sedan driftiga människor som de kan stötta på olika sätt inom ekonomi, utbildning, IT och marknadsföring.
– Vi har gjort resan flera gånger nu och har tydliga strukturer för att få företag att växa, säger Petter.
Mål att äga 30-40 bolag
På frågan hur många företag som de äger i dagsläget måste Petter ta fram en lista på datorn.
– 1, 2, 3, 4… 15, 16 bolag får jag det till, säger han och ler.
Målet är dock högre än så. Totalt kan det blir 30-40 bolag, säger han. Alla med utgångspunkt från Skellefteå. Strategin går ut på att hitta företag som omsätter mellan 20-50 miljoner, där de har möjlighet att fördubbla eller tredubbla omsättningen.
Den strategin har gjort att No Plan B det senaste året avyttrat några av sina företag, som till exempel blombutiken Interflora i centrum och Möbelmästarna i Byske.
Satsar nu mer på företag som kan industrialiseras på olika sätt.
– Vi satsar nu mer på företag som kan industrialiseras på olika sätt och växa nationellt eller internationellt. Det är svårt för företag som redan ingår i en kedja, säger Petter.
Hur tänker ni kring till exempel restaurangen Rustique som ni också äger?
– Där ser vi stor potential. Nadia (Wallmark, ägare) är en bra person med enormt mycket energi och vilja. Det finns inget som säger att det konceptet inte skulle gå att öppna i fler städer, säger Petter.
Det finns inget som säger att det konceptet inte skulle gå att öppna i fler städer.
Numera sitter Petter främst i olika styrelser, arbetar med att köpa företag och agerar mentor åt företagens olika delägare och vd:ar. 50-årskrisen har gått över.
– Jag har själv gjort resan, och njuter nu av att kunna vara med och se när andra gör den. Det ger en enorm glädje, säger han.