Annons
Annons

De tävlar om att få ett företag – följ med Hanna en dag i skolan: ”En chans som jag inte fick missa”

UTBILDNING I höstas började den första klassen på entreprenörskolan No Plan B i Skellefteå. Vi tog rygg på eleven Hanna Westerlund som här berättar om hur det är att vara schemalagd 50 timmar i veckan, varför hon började skolan – och hur förödande en försovning kan vara.

Annons MOBILE TOP

Hanna Westerlund står i källaren på Skellefteå Bryggeri och packar ölflaskor i en kartong när jag möter upp henne den här tisdagen. Klockan är strax innan tolv och hon ska snart städa ihop efter dagens praktik.

– Här håller jag till de första fem timmarna varje dag, säger hon och visar mig runt i lokalen.

Praktiken är en del av hennes utbildning på den nya entreprenörskolan No Plan B som startade i augusti. Som en av sex elever är hon med och slåss om delägarskap i något av de bolag som skolan äger.

– När jag förra året läste om att skolan skulle starta blev jag tårögd, det var nästan för bra för att vara sant. Jag har alltid känt att jag vill vara egenföretagare men har inte haft någon perfekt idé och inte vetat var jag ska börja, berättar Hanna när vi promenerar till Verandan för att äta lunch.

I månader filade hon på sin ansökan och skickade inte in den förrän sista ansökningsdag i maj.

– Jag hade ångest över att jag skulle ha glömt något så jag vågade inte skicka in tidigare, säger hon och skrattar.

Vad var det som gjorde att du ville det här så mycket?

– Jag såg all kunskap jag skulle kunna få på bara ett år och att det här är en chans som jag inte fick missa.

Skolan är dock ingen dans på rosor. Hårt slit, hög press och långa dagar har blivit en del av Hannas vardag. Efter praktiken har de teori fram till klockan sju på kvällen och totalt blir det över 50 schemalagda timmar i veckan – exkluderat den tid eleverna pluggar på kvällar och helger.

– Totalt blir det nog mer än 70 timmar i veckan, men det är inget problem. Jag var helt inställd på att det skulle vara så här, och så är nästan allt vi gör roligt.

Men hinner du med vänner och familj?

– Det är klart att de blir lidande, men förhoppningsvis har de förståelse. Jag försöker planera tiden och vara effektiv.

UPPDRAG ATT GENOMFÖRA
På bordet vid våra tallrikar ligger en svart läderpärm. I den finns 25 uppdrag som hon har två månader på sig att utföra, sedan får hon nya uppdrag.

– Här finns till exempel ett uppdrag som går ut på att luncha med någon intressant person som jag inte annars skulle ha ätit med. Det skulle ju kunna vara du, säger hon leende och visar exempel på andra uppdrag som bland annat är att hålla en föreläsning för minst åtta personer.

Annons

Att genomföra uppdragen är viktigt då allt poängsätts och ligger till grund för vem som ska få delägarskap senare i vår.

Hur upplever du konkurrensen mellan er elever?

– Vi tävlar mot varandra samtidigt som vi jobbar med och hjälper varandra. Det går bra och vi har kul, men jag tror att det kommer att bli tufft i slutet. Det är små marginaler och alla vill verkligen vinna.

Till och med en försovning kan vara förödande. Är du en minut sen så blir det direkt avdrag på poängen.

– För några veckor sedan så vaknade jag tio minuter innan jag skulle vara i Bureå och insåg att jag inte skulle hinna. Det tog hårt på mig eftersom jag vet att ett poäng kan vara avgörande i slutändan, berättar Hanna och fortsätter:

– Men en sak som vi har lärt oss är att lägga saker bakom sig och kämpa vidare, så jag försöker släppa det och se till att det inte ska hända igen. Jag har införskaffat två vanliga väckarklockor utöver min telefon…

Annons

”MÅSTE VARA JÄKLIGT DRIVEN”
Efter lunchen skiljs vi åt i två timmar för att Hanna ska hinna med några kundbesök innan vi möts upp i de fräscha lokalerna på Hedensbyn där skolan ligger.

– Vi har ett klassföretag som säljer profilkläder och vi ska ha sålt för en viss summa för att inte gå miste om några poäng, förklarar Hanna när vi ses igen.

Här sitter hon tillsammans med de andra eleverna och arbetar i väntan på att nästa lektion ska starta. Det ser ut att vara god stämning i gruppen. När jag ber Hanna sammanfatta hur det första halvåret har varit funderar hon en stund innan hon svarar.

– Jag visste inte exakt vad jag skulle förvänta mig innan jag började men jag måste säga att det varit ännu bättre nu när jag ser vad vi verkligen lär oss. Visst, det är tufft men vi lär oss så extremt mycket på relativt kort tid och även om jag inte skulle få ett delägarskap så har det inte varit bortkastad tid.

Kan man lära sig att bli entreprenör?

– Vissa tror att man inte kan det, utan att det måste ligga i din natur – och jag tror delvis att de har rätt. Vi får hjälp på traven men man måste vara jäkligt driven för att klara av det här.

Annons

Skulle du rekommendera andra att söka till skolan?

– Ja, utan tvekan!

No Plan B SkellefteåHanna Westerlund, Johanna Hedlund, Erik Svärd, Sebastian Sommerich, Samuel Wahlberg och Ayad Abid Ali.

Fakta / Få ett företag

– No Plan B är en entreprenörskola som startades förra året efter initiativ av näringslivsprofilen Petter Mikaelsson som bland annat äger stålföretaget Repay.

– Eleverna väljs ut efter tester och en två dagar lång try out där de ansökande bland annat får delta i gruppövningar, värderingsövningar, problemlösningsförmåga och personliga intervjuer.

– Av eleverna kommer de två med flest poäng erbjudas 5% delägarskap i något av de fyra företag som skolan i dagsläget äger – med ett mål att inom fem år äga mer än 50% om företaget växer och går med vinst.

Annons
Annons
Annons
Annons