Annons
Kommunalråd Lorents Burman (S). Foto: Patrick Degerman / Pressbild

Persontrafikens återkomst får Lorents att tänka nya möjligheter: ”Känner inspirationen komma”

NYHETER Den efterlängtade persontrafiken blir återigen möjlig längs tågrälsen genom Skellefteå. Satsningen får kommunalrådet Lorents Burman (S) att fundera kring dess potentiella förlängning.

Annons

1990 rullade de hittills sista tågpassagerna in i Skellefteå. Kapaciteten för persontrafik finns fortfarande kvar och frågan om återinrättning har aldrig dött. Tvärtom har den hållits vid liv av många Skelleftebor, som minns och uppskattar vad som gått förlorat.

2009 utreddes möjligheten att återfå nattågstrafik. Förutsättningarna fanns där, sett till reseunderlag med mera, och några år senare hade arbetet kommit en bra bit på vägen. Problemet var perrongkostnaden, förklarar kommunalråd Lorents Burman.

– Det krävdes en ganska dyr perronglösning för att vi skulle få tillbaka persontrafiken, utifrån funktionskrav, säkerhet och sånt. Det uppskattades kring 40 miljoner kronor.

Annons

Ska etablera persontrafik

Då kunde kommunen inte komma vidare i frågan, men nu har det hänt. Den 13 april tillkännagav Vy Tåg att Nattåget Norrland kommer att börja trafikera Skellefteå, med start den 1 april 2022. Nej, det är inget tidigt aprilskämt som en del har spekulerat.

– I väntan på Norrbotniabanan tar vi och Skellefteå kommun saken i egna händer, berättade Dag Lokrantz-Bernitz, vd på Vy Tåg, i ett pressmeddelande den 13 april.

Satsningen bedöms både gynna Skellefteås mycket expansiva näringsliv och enskilda invånare, som får utökade resemöjligheter norrut och söderut. Istället för att behöva ta omvägen via Bastuträsk ska nattågets resenärer kunna kliva av och på i centrum.

– När man pratar med allmänheten så märker man hur otroligt uppskattat det här är. Nyttjandegraden kommer absolut att öka under åren som kommer, berättar Lorents.

Annons

En tiondel av kostnaden

Vad är det då som har hänt? Tågoperatörens intresse har varit en grundförutsättning, insticket till Skellefteå påverkar trots allt tidtabellen för resor till andra orter. Lorents berömmer även Trafikverket, som nu varit mycket tillmötesgående i diskussionerna.

– Vi har haft jättebra, konstruktiva samtal med Trafikverket och kommit fram till att vi kan bygga en nättare perrong, som samtidigt klarar funktions- och säkerhetskraven.

Han beskriver en smäckrare, mer elegant lösning, som bara bedöms kosta en tiondel av den tidigare. Mot den bakgrunden tycker Lorents att kostanden känns försvarbar.

– Man ska ge mycket credd till Trafikverket. Det här är jätteroligt ur flera aspekter.

Annons

Inspiration till utveckling

Satsningen får även kommunalrådets att fundera kring dess potentiella förlängning. Lorents minns rälsbussarna och den lokala pendeltrafiken längs Skelleftebanan. På 60-talet gick de sista turerna ut till Skelleftehamn, men banan finns fortfarande kvar.

– Frågan om man kunde få till någon sorts trafik fascinerar än i dag. Tänk om man kunde få till en rälsbusslösning mellan Bastuträsk och Jörn, Skellefteå, Hedensbyn och ut till Skelleftehamn? Man känner inspirationen komma, berättar Lorents Burman.

Artikeln är en del av Megafonen nr 4 – 2021. Läs hela tidningen här »

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons