Skellefteå saknar persontrafik på järnväg. Spåren finns. Banan är elektrifierad. I dag används den enbart för godstrafik – men den 1 april 2022 ska en tillfällig plattform för av- och påstigande vara på plats i stadskärnan. En kostnad som kommunen står för.
Kommunalråd Lorents Burman (S) tycker att satsningen är helt i linje med vad som behövs för att möta behoven hos Skellefteå kommuns mycket expansiva näringsliv.
– Ju fler sätt det finns att ta sig till Skellefteå på, desto attraktivare blir givetvis vår kommun när det gäller att bo och arbeta här, resonerar han i pressmeddelandet.
Kommundirektör Kristina Sundin Jonsson lyfter också betydelsen för invånarna.
– Det här skapar ännu större möjligheter för våra invånare att resa både norrut och söderut oavsett om det handlar om jobb- eller semesterresor, förklarar Kristina.
– Att kunna stiga både på och av i Skellefteå kommer att göra det enklare och mer attraktivt att välja tåget, något som givetvis gynnar våra invånare, fortsätter hon.
Behov och intresse finns
I dag måste resenärer som åker med Nattåget Norrland till Skellefteå byta till buss i Bastuträsk. Framöver ska de kunna sova lite längre och kliva av i Skellefteå centrum.
För att skapa attraktiva tider har Vy Tåg valt att låta det sena norrgående och tidiga södergående nattåget passera Skellefteå. Nattågsparet kommer även att fungera som ett dagtåg, som knyter ihop Skellefteå med södra Västerbotten och Norrbottens län.
– Skellefteborna får nya möjligheter att ta sig till Stockholm och till destinationer i Norrbottens fjällvärld på ett bekvämt och tryggt sätt. De kliver på tåget 08.43 och är i Riksgränsen 18.40, förklarar Vy Tågs vd Dag Lokrantz-Bernitz i pressmeddelandet.
När Norrbotniabanan väl är på plats kommer tågresan såklart att gå snabbare.
– Men vi vet att både behovet och intresset av ett nattåg till Skellefteå finns redan nu, och då fokuserar vi på det och finner en lösning, avslutar vd Dag Lokrantz-Bernitz.