I dag meddelar arrangörerna att tusentals personer följde de digitala evenemangen – cirka 950 under Bizbuz och 2 700 på Alvargalan. I vanliga fall, när pandemier inte sätter käppar i hjulen, brukar Bizbuz ha runt 300 deltagare och Alvargalan 700 gäster.
– Vi vet att det finns en större efterfrågan än tillgång på fysiska platser, särskilt under galakvällen där vi tyvärr ofta fått neka personer som önskar biljetter. Nu när vi inte hade några begränsningar visar det även på vilket stort intresse som finns runt galan, resonerar Leif Häggmark, ordförande Alvargalans vänner, i ett pressmeddelande.
Roland Eriksson, företagslots på näringslivskontoret, är glad för det engagemang som många visade under Bizbuz. Då ställdes frågor till publiken via verktyget Menti, vilket möjliggjorde interaktion även om ingen befann sig i samma rum som talarna.
– Det är glädjande att många hoppade på den möjligheten. Här kunde vi också se att vi hade tittare från Stockholm i söder till Finland i väster. Det gläder oss att intresset för Skellefteås utveckling sträcker sig utanför kommungränserna, säger Roland.