Annons
Annons
Baserat på pressmeddelande
Seved Lycksell, affärsområdeschef vid Skellefteå Kraft Infraservice. Foto: Paulina Holmgren / Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft bäst i fem av sex kategorier enligt kunderna: ”Glada och tacksamma”

NÄRINGSLIV Förstaplats i fem av sex kategorier för Skellefteå Kraft. Det är resultatet när Sveriges energikunder rankar hur nöjda de är med sina leverantörer i en kundundersökning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, skriver kraftbolaget i ett pressmeddelande.

Annons MOBILE TOP

SKI:s sammanställning av rapporten innehåller information om hur kunderna till landets energiföretag uppfattar företagen utifrån egna upplevelser och faktiska kontakter – alltså vad som gör att dessa personer blir, och förblir, kunder.

Under undersökningen har SKI sett spår av det nya normala till följd av pandemin.

Då många jobbar hemma, och har barn som genomgår distansundervisning, blir kunderna påverkade av störningar och avbrott på ett annat sätt än tidigare.

Enligt Skellefteå Kraft har saker som leveranskvalitet och pålitlighet lyfts fram av kunderna som viktiga faktorer i större utsträckning än vid tidigare undersökningar.

”Har lagt stora resurser”

Fyra av Skellefteå Krafts fem förstaplatser återfinns i kategorierna för fjärrvärme och elnät. Kraftbolaget skriver att driftsäkerheten i dessa områden blir allt viktigare i den turbulenta situation som samhället befinner sig i under den pågående pandemin.

Annons

Såväl fjärrvärme som elförsörjning påverkar vardagen, både för personer som fysiskt måste vara på sin arbetsplats och för de som jobbar allt mer hemifrån.

– Vi har under flera år lagt stora resurser, och fortsätter att göra det, för att utveckla ett modernt och välunderhållet elnät med bra kapacitet och som är tåligt mot väder och vind – något som krävs för att våra kunder ska få en trygg och säker leverans, berättar Seved Lycksell, affärsområdeschef vid Skellefteå Kraft Infraservice.

– Medarbetarna på Energiservice, som jobbar hårt ute på fältet, är givetvis en betydelsefull del av detta fina resultat, fortsätter han i pressmeddelandet.

Annons

Seved Lycksell är väldigt glad att även fjärrvärmen rankas högt av deras kunder.

– Fjärrvärmen är oerhört viktig och kommer att få en allt viktigare roll i framtidens hållbara lösningar – det är en pusselbit som vi inte kommer att kunna vara utan i vårt arbete mot ett samhälle som drivs med 100 procent förnybar energi, säger han.

”Glada och tacksamma”

I tre kategorier har kraftbolaget tagit nya förstaplatser, som i företagskund elhandel.

– Det här känns extra kul eftersom vi vet att det här har varit ett utmanande år för många av våra företagskunder, säger Lars Lundmark, affärsenhetschef försäljning.

Annons

– Vi förstår att många kunder har det tufft i och med coronapandemin, och det känns bra att vi under dessa förutsättningar har kunnat hjälpa dem på ett bra sätt så att det känner sig nöjda med vårt samarbete, fortsätter han i pressmeddelandet.

– Vi är också glada och tacksamma att våra privatkunder fortsatt rankar oss högt.

Nytt för i år är att Svenskt Kvalitetsindex även mäter kundnöjdhet gällande fibernät. Där uppges Skellefteå Kraft rankas över branschen i så gott som samtliga områden.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Skellefteå Kraft
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Annons
Annons
Annons
Annons