Annons
Annons
Baserat på pressmeddelande
Karin Degerfeldt och en skiss på den nya bron i Skellefteå. Foto: Megafonen / Skellefteå kommun

Domstolen ger grönt ljus – klart att Karlgårdsbron får byggas: ”Bra att vårt förslag prövats”

NYHETER Skellefteå kommun har nu fått klartecken att bygga Karlgårdsbron. Det skriver kommunen i ett pressmeddelande.

Annons MOBILE TOP

Bron, som ska byggas i Södra Lasarettsvägens förlängning söderut, kommer att binda ihop norr med söder och utgöra en del i huvudnätet för gång- och cykeltrafik. Bron kommer att utformas för stadstrafik och ha en tydlig träprofil, skriver kommunen.

Mark- och miljödomstolen har nu gett kommunen sitt godkännande. Kommunalråd Evelina Fahlesson (S) ser bron som nödvändig med all den utveckling som sker.

– Vi befinner oss mitt i en samhällsomvandling som går rasande fort. Vi ser en positiv befolkningsutveckling som driver på förtätningar av bostäder, nya arbetsplatser och ökad handel. Karlgårdsbron är därför nödvändig i vår växande kommun, säger hon.

Genom domen från mark- och miljödomstolen står det klart att Karlgårdsbron får byggas. Karin Degerfeldt, funktionschef vid kommunen, välkomnar domen.

– Det känns bra att vårt förslag till konstruktion prövats av mark- och miljödomstolen och att vi därmed vet att vårt byggprojekt genomförs på ett hållbart och säkert sätt.

Annons

– Det är en kvalitetssäkring där vi tagit hänsyn till såväl ekonomiska och ekologiska som sociala faktorer i vår konstruktion och i byggprocessen, fortsätter hon.

Nästa steg – upphandla entreprenör

Mark- och miljödomstolens dom sätter ramar och villkor för byggprojektet när det gäller vissa konstruktionsprinciper, som hur byggprocessen ska genomföras.

Nu blir nästa steg att upphandla en entreprenör för att genomföra projektet tillsammans med Skellefteå kommun. Vinnaren av upphandlingen kommer att få detaljprojektera och ta fram den slutgiltiga gestaltningen, skriver kommunen.

Det finns dock några krav som vinnaren av upphandlingen måste möta. Bland annat ska konstruktionen vara av hängverkstyp med 400 meter mellan landfästena.

Annons

Karlgårdsbron ska också:

Anläggas med träöverbyggnad och ha trämaterial där dess egenskaper är lämpliga.

Vara utformad för bil- och kollektivtrafik, cykel och gående med fokus på det sistnämnda. Det ska även finnas trygga passager och hög tillgänglighet.

Vara dimensionerad för bussar i linjetrafik samt räddnings- och renhållningsfordon. Däremot kommer tung trafik inte att tillåtas generellt.

Nu väntar en överprövningstid av domen innan den vinner laga kraft.

Denna artikel är baserad på ett pressmeddelande från Skellefteå kommun
Artikeln kan ha justerats av Megafonens redaktion, men texten härstammar från ovan nämnda företag/organisation. Har du också ett pressmeddelande på gång? Skicka det gärna till oss på redaktion@megafonen.nu

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons