Regeringen har i den Nationella planen för transportsystemet 2018-2029 avsatt en miljard kronor årligen till stadsmiljöavtalen som alla kommuner har rätt att söka.
Ett stadsmiljöavtal har två delar – de åtgärder som kommunen söker medfinansiering för och de motprestationer i form av åtgärder som kommunen själv ska utföra.
– De här åtgärderna, både det vi har blivit beviljade bidrag för samt våra egna motprestationer, sätter Skellefteås tydliga ambition om hållbara resmönster i fokus. Det handlar om att styra biltrafiken till stadsdelens utkanter och samtidigt skapa bättre förutsättningar för de som väljer att gå och cykla med nya och sammankopplade förbindelser, säger kommunalråd Evelina Fahlesson (S).
Som motprestation förväntas kommunen följa sina planer för sammanhängande stråk för gående och cyklister i och genom centrala stan: bygga gång- och cykelbana längs med Södra Lasarettsvägen, och vidare söderut längs den nya Karlgårdsbron som fortsätter vidare längs den ”nya gatan” söder om bron. Detta kopplas till befintligt stråk längs Krukmakargatan och fortsätter västerut mot Campus med en ny gång- och cykelbana längs med Bockholmsvägen. Parkbron görs om till en gång- och cykelbro, och norrut byggs en ny gång- och cykelbana längs med Stationsgatan.
Andra motprestationer är att stärka upp gångstråket längs Trädgårdsgatan förbi kulturhus Sara och upp mot resecentrum samt förverkliga detaljplanen för Södra Sunnanå med plats för 500 bostäder. Man ska även göra en resvaneundersökning. Motprestationerna har olika tidsramar men den sista ska vara färdigställd 2026.
Den snabbaste utvecklingen sker just nu i de östra delarna av centrala Skellefteå där Bergsbyns industriområde växer med flera nyetablerade företag parallellt. Detta kommer att öka antalet pendlare i området. Sammanhållna cykelstråk mellan centrum och industriområdet är en förutsättning för att hålla nere biltrafiken.
– Ett nytt industriområde, där människor inte redan har ett väl invant resebeteende, är en bra förutsättning att redan från början kunna styra resandet mot gång- och cykeltrafik. Med ett väl utbyggt gång- och cykelnät är förväntningarna att många ska välja cykeln som ett naturligt och enkelt färdmedel till och från arbetet, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Sara Keisu (S) i pressmeddelandet.