Vid 13-tiden på tisdagen sätter sig det nybildade covid-teamet ned för en lektion i säker körteknik, som hålls av ambulansens Simon Hedström.
Enheten består av femton personer. De jobbar som undersköterskor, taxichaufförer eller inom räddningstjänsten i vanliga fall – och till veckan ska de även börja utföra hemtransporter av patienter sjuka i covid-19, eller som misstänks vara det.
Fram tills nu har hemtransporterna helt och hållet skötts av ambulansens personal.
Som kommer att behövas vid ordinarie olyckor och sjukdomsfall.
– Grundsyftet är att avlasta ambulansen, som kommer att behövas vid ordinarie olyckor och sjukdomsfall. Eller vid övriga covid-körningar där patienten har ett vårdbehov, säger Ola Boström, biträdande avdelningschef vid ambulansen.
Larmen tar längre tid
För att minimera risken för smittspridning är transporterna förenade med nya rutiner kring skyddsutrustning och sanering. Det har medfört en extra belastning på ambulanspersonalen, förklarade ambulansens Tobias Hedqvist förra veckan.
– Larmen i sig tar längre tid, berättade han.
– Sedan tar det också längre tid innan vi är disponibla för nya körningar, eftersom vi först måste sanera bilarna och oss själva, tillade kollegan Johanna Sehlstedt.
Därav covid-teamet, och det branschöverskridande samarbetet som ges uttryck däri.
Ordentlig rengöring
När lektionen i säker körteknik är över väntar utbildning i kommunikation för den nya enheten. De har redan hunnit bocka av delen med hygienrutiner efter transport.
– Det är olika steg i det beroende på hur smittsam patienten är. Först och främst gör vi en allrengöring med ytdesinfektionsmedel. Om det har förekommit mycket hosta och smittoförande ämnen så använder vi också ett annat medel. I veckan har vi även börjat använda en ozonrengörare som ett komplement, berättar Ola Boström.
Även coronavirus visar det sig.
Sådana kan exempelvis användas vid sanering av rökskadade hus.
– Den fångar upp mikrobiologiska ämnen. Mögel, bakterier och även coronavirus visar det sig. Den kommer åt i alla skrymslen och vrån, säger Ola Boström.
Olika arbetsuppgifter
Enligt Ola Boström är vårdbehovet väldigt litet vid hemtransporterna. Tanken är ändå att undersköterskorna i covid-teamet ska ta hand om patienten medan de andra kör. Tills vidare är fördelningen i enheten fyra undersköterskor och elva chaufförer.
Planeras fler utbildningstillfällen?
– Inte just nu, men det kan hända eftersom undersköterskorna är ganska få. Om vi får in någon bra kandidat så kan det hända att vi kompletterar, säger Ola Boström.
Vill ha enheten på plats.
I dag gör ambulansen mellan två och tre hemtransporter per dag. Det ökar sakta, därför görs denna satsning nu. Helt enkelt för att höja beredskapen.
– Vi vill ha enheten på plats om den stora ökningen kommer, säger Ola Boström.