Den stora världsutställningen Titanic The Exhibition har pågått i Skellefteå under sommaren – och efter att de packat ihop och rest vidare kan arrangörerna konstatera att det blev en succé. 53 000 gäster har besökt utställningen och tagit del av det mytomspunna fartygets och dess passagerares öden.
– Jag är så otroligt glad över utfallet, att Skellefteåborna och folk i norra Sverige verkligen tog chansen att se den här fantastiska utställningen. Vår målsättning var 50 000 besökare, men så slog värmeböljan till och det hann göra oss lite oroliga, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå som bjöd in den turnerande världsutställningen till Skellefteå.
Bakom utställningen står Nordic Exhibitions & Events. Även de är nöjda med resultatet.
– Det är första gången vi gör någonting i Skellefteå och jag kan bara konstatera att det känns otroligt att vi lockar 53 000 personer i en kommun som har en befolkning på 75 000. Man ska dessutom ha klart för sig att sommarens soliga väder har varit en svår utmaning för utställningar i Sverige, säger företagets vd Stefan Papangelis.
Stefan Papangelis, liksom Maria Broman, tror att det är Skellefteås strategiska läge som ett nav mellan Umeå, Piteå och Luleå som bäddat för succén och gör Skellefteå till ett undantag i statistiken. Det och en stark upplevelse för besökarna som i sin tur spridit ordet.
– Uppskattningsvis kommer hälften av alla besökare utifrån, säger Stefan Papangelis.
Att Skellefteå kan få stora utställningar i framtiden är ingen omöjlighet.
– Skellefteå ligger bra till och det kan säkerligen bli någonting mer i framtiden. Vi håller hela tiden utkik efter passande utställningar, säger Stefan Papangelis.
Maria Broman på Visit Skellefteå är inne på samma spår.
– Efter den här succén minskar ju inte direkt möjligheten att vi ser liknande satsningar i Skellefteå igen.