Kristoffer Wikberg, säljare, och Mathias Sehlin, verkstadschef, har flera hybrider och plug-in-hybrider redo i bilhallen på NV Motor i Skellefteå.
ANNONS Hos KIA-handlaren NV Motor i Skellefteå finns flera av framtidens bilar – som kommer att premieras med bonus från den 1 juli. “Våra Plug-In-hybrider kan köra upp till 58 respektive 62 kilometer på el”, säger Kristoffer Wikberg.
2017 var Kia det tredje mest sålda bilmärket i Sverige, troligtvis mycket på grund av sina nya miljövänligare modeller. Nu när det nya bonus malus-systemet dessutom träder i kraft den 1 juli väntas försäljningen öka ytterligare.
– Kia ligger långt fram i utvecklingen av nya modeller och är ett av få bilmärken som kan erbjuda ett så pass stort utbud av ebilar, laddhybrider och hybrider som vi gör, säger Kia-handlaren Kristoffer Wikberg på NV Motor i Skellefteå.
Det nya bonus malus-systemet innebär att bilar med el-förbrukning premieras, och de med fossila bränslen, som bensin och diesel, får en högre fordonsskatt de tre första åren.
– De klassiska hybridbilarna blir neutrala i detta system samtidigt som elbilar och Plug-In-hybrider kan få bonus upp till 60 000 kronor, beroende på hur lite koldioxid de släpper ut, säger Kristoffer.
De nya Plug-In-hybriderna kan laddas direkt från eluttaget, men har även en förbränningsmotor.
Plug-In Hybrid innebär, precis som i tidigare hybrider, att bilen både har en förbränningsmotor samt en elmotor. Nytt, i jämförelse med de klassiska hybriderna, är dock att Plug In-hybriden kan laddas upp med el direkt från ett vanligt el-uttag.
– Det här gör att utsläppen minskar kraftigt, men att du fortfarande har tryggheten med en klassisk förbränningsmotor när du ska köra längre sträckor eller de dagar det är riktigt kallt ute, säger Kristoffer som poängterar att alla Kias bilar har 7 års nybilsgaranti.
– Många oroar sig för hur batterierna ska hålla, men den generösa nybilsgarantin innefattar även bilens batteri.
Får bilarna ha dragkrok för släp?
– Ja, det är något som skiljer sig från flera konkurrenters miljöbilar. På Kia-bilarna är det fritt fram att ha dragkrok.
Kias laddhybrider kan köra upp till 58 respektive 62 kilometer på el.
– Jag brukar be kunderna googla Kia Niro och Kia Optima och läsa tester från oberoende sidor. De har klart längst räckvidd och blir oftast bäst i test, säger Kristoffer som själv kör en Kia Niro.
– Jag kör till och från Bureå varje dag och det går hur bra som helst. Det är en härlig känsla att köra på el, säger Kristoffer.
Megafonen Native
Två modeller som ger
bonus i det nya systemet:
KIA NIRO
Testvinnaren Kia Niro finns både i hybrid och plug-in hybrid, med en körsträcka på upp till 58km på el. Bilen har en dragvikt på 1300kg.
Se priser och läs mer här »
KIA OPTIMA
Vår andra testvinnare Kia Optima, som kommer längst av alla plug-in-hybrider på el, upp till hela 62 km. Bilen har en dragvikt på 1500 kg.
Se priser och läs mer här »
Bonus för ovanstående bilar ligger på mellan 20 000 kr till ca 33 000 kr.
| Norra Västerbotten Motor ABGymnasievägen 14 B, 931 57 Skellefteå Telefon: 0910-21 58 40 Öppettider |
Sponsrat inlägg: Hela denna sida är en annons från NV Motor AB.Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på www.megafonen.nu/annons. |