”Det här är den bästa lösningen utifrån omständigheterna”, säger Skelleftebuss VD Andreas Olofsson. Arkivbild: Patrick Degerman
SAMHÄLLE Nu fortsätter förberedelserna inför bygget med bland annat kulturhus, hotell och resecentrum.
Den 3-21 april stängs norra körfältet på Kanalgatan av vid busstorget då Skellefteå kommun och Skellefteå Kraft ska dra ledningar för fjärrvärme, markvärme, fiber och vattenförsörjning. Det skriver Skellefteå kommun i ett pressmeddelande.
– Vi upplever den största byggboomen i Skellefteå på över 20 år. Privatpersoner, företag och kommun hjälps åt att bidra till en stor förändring där ett välkomnande och attraktivt centrum för fler Skellefteåbor är målet. På vägen dit finns förstås utmaningar med bland annat begränsad tillgänglighet och förändrade rörelsemönster genom staden, men vi hoppas och tror att Skellefteåborna har överseende, säger Karin Degerfeldt, samordningsansvarig för stadsomvandlingen, i pressmeddelandet.
Klicka på bilden för att se den större.
Bilister och regionalbussar kommer att omdirigeras och hänvisas via Skeppargatan vidare upp till Södra Järnvägsgatan. Skeppargatan kommer då att vara enkelriktad från söder till norr. Detta påverkar inte Länstrafiken Västerbottens hållplatser. Däremot blir det förändringar för Skellefteå buss resenärer.
Alla linjer som normalt stannar vid centrumhållplatsen på norra Kanalgatan flyttas till Stationsgatan. Det blir en hållplats utanför Stadshotellet och en högre upp ovanför Nygatan. Lokalbussarna kommer med andra ord inte att följa resterande trafik utan kommer att gå via Storgatan och upp igen längs med Stationsgatan. Detta påverkar även hållplatsen utanför Norran-huset som inte trafikeras under perioden. Hållplatserna vid Kanalgatans södra körfält fungerar som vanligt.
De nya körsträckorna börjar måndag den 3 april.
– Det här är den bästa lösningen utifrån omständigheterna. På så sätt kan vi minska trängseln vid Södra Järnvägsgatan samtidigt som vi får två hållplatser centralt där vi redan har god tillgänglighet. Fast det är klart att detta ställer till det, både för oss och framför allt för våra resenärer. Men vi blickar framåt – förändringarna behöver göras i rätt ordning och där framme ser jag redan ett välfungerande transportsystem och ett nytt resecentrum som entré till staden, säger Andreas Olofsson, vd för Skellefteå buss.
När ledningarna finns på plats i Kanalgatan öppnas den upp igen och arbetet fortsätter vidare upp längs Torggatan och pågår fram till 15 juni.
– Vi har fått till en bra samordning med kommunen så att vi kan göra samtliga förberedelser i marken under denna avstängning av Kanalgatan. Det är mycket som sker norr om Kanalgatan, därför är det viktigt att vi får till det grundläggande först. Allt från fjärrvärme och fjärrkyla, till markvärme, el, fiber och vattenförsörjning, så att det blir hållbart på sikt, säger Per Bergman, projektledare Skellefteå Kraft.
Tillgängligheten till parkeringsplatserna på nuvarande busstation kommer att påverkas i månadsskiftet april till maj. Bilisterna hänvisas under den tiden till närliggande parkeringar i stadskärnan, enligt pressmeddelandet.