Fram tills nu har Bastuträsk Charkuteris produkter i huvudsak gått att hitta inom Västerbottens gränser – och i mindre omfattning i städer som Härnösand och Örnsköldsvik. Nu kommer de att finnas tillgängliga i butiker land och rike runt.
– Vi har ingått ett samarbete med Lidl, som har nästan 200 butiker. De har uppmuntrat mindre aktörer att höra av sig till dem och det är jättehäftigt. För oss är den här satsningen jätterolig, säger Johan Bellgran, vice vd på Bastuträsk Charkuteri.
– De har länge haft mestadels tyska produkter, men nu ska det bli mer svenskt.
Sedan charkuteriet berättade om nyheten på sin facebooksida har lyckönskningarna strömmat in. Johan berättar glatt att responsen har varit helt otrolig.
– De kunder som vi har är verkligen hyperlojala. Nu hoppas vi bara att fler än västerbottningarna ska uppskatta våra produkter. Det här samarbetet ökar också våra chanser att överleva den här krisen, säger Johan Bellgran.