I mars skickade Visit Skellefteå ut en enkät till sina medlemsföretag, med frågor om hur de påverkats av den nuvarande situation. I månadsslutet hade 117 företag svarat och en del vittnade om omsättningstapp på uppemot 80-100 procent.
– Jag lider verkligen med företagen och det jobbigaste just nu är att vi inte vet när det vänder, kommenterade då Visit Skellefteås vd Maria Broman.
Nu har en uppföljande enkät gjorts. Den visar att 82 procent av företagen har påverkats ytterligare sedan den 1 april. 55 procent anger att de tappat mer än hälften av sin omsättning, jämfört med 44 procent för en månad sedan. Åtta av tio företag känner oro inför sommarsäsongen och hela 62 procent är oroliga för sin överlevnad.
De hårdast drabbade
Enligt Visit Skellefteå har krisen slagit hårdast mot hotell- och konferensbranschen. I enkäten svarar nio av tio att de tappat mer än 70 procent av sin omsättning.
Företagen ser ingen ljusning.
– Många har kommit med kreativa lösningar om hur man kan mötas säkert upp till 50 personer, men det har inte hjälpt. Konferensmarknaden dog från en dag till en annan och företagen ser ingen ljusning, säger Maria Broman i ett pressmeddelande.
Även event- och upplevelsebolagen ska vara hårt drabbade. Sju av tio sådana företag svarar i enkäten att de har förlorat mer än 70 procent av omsättningen.
Maria Broman konstaterar att inställda evenemang slår mot arrangörerna.
– Men en annan kategori företag som drabbats mycket hårt är våra upplevelseföretag, framför allt de som erbjuder inomhusupplevelser, säger hon.
Takeaway och lönsamhet
Många restauranger har satsat på takeaway och det ska ha slagit ut väl, men läget beskrivs fortfarande som tufft. Alla konkurrerar om samma målgrupp och takeaway ger inte samma lönsamhet som den vanliga verksamheten.
Enligt undersökningen ska livsmedelsbutikerna ha klarat sig bra, generellt sett. Modebutikerna och delar av den övriga sällanköpshandeln har det kämpigare.
Egna anpassningar
Nio av tio företag ska själva ha vidtagit åtgärder för att minska de ekonomiska effekterna av coronapandemin. Bland enkätsvaren dominerar översyn av kostnader, korttidspermitteringar och ansökan om hyresrabatter.
Många ska också ha ställt om sin verksamhet för att kunna leverera varor och tjänster på ett säkert sätt. Exempelvis genom att erbjuda hemleveranser eller beställning av varor online eller via telefon. Andra ska ha infört särskilda öppettider för riskgrupper.
Serviceviljan är stor hos våra butiker.
I pressmeddelandet säger Maria Rautio, centrumledare på Visit Skellefteå, att det finns möjlighet att handla på ett säkert sätt för den som vill det.
– Omtanken om kunderna och serviceviljan är stor hos våra butiker, säger hon.
”Redo när gränsen öppnas”
Visit Skellefteå delar företagens oro inför sommarsäsongen. Skellefteå har över 90 000 norska gästnätter varje år och merparten av dem infaller under sommaren.
– Norrmännen är otroligt viktiga för den turistekonomiska omsättningen i Skellefteå. Vi planerar för att vara redo när gränsen öppnas och hoppas verkligen få välkomna dem till Skellefteå även i sommar, säger Maria Rautio.
Hoppas verkligen få välkomna dem.
Parallellt med det jobbar Visit Skellefteå med en stor hemester-kampanj. Maria Broman berättar att ett Hemester-kort ska lanseras inför sommaren.
– Där man kan samla på upplevelser och få erbjudanden – och så fortsätter vi självklart att Backa Skellefteå, avslutar vd Maria Broman.