Det pågår en utbyggnad av Port of Skellefteå som bland annat ska få djupare farled, utökade landytor och en ny kaj. Det är en investering på 1,4 miljarder kronor och ett av Skellefteå kommuns största pågående infrastrukturprojekt.
Det förbereds även för fossilfri drift och tidigare i år fattades beslut om att en eldriven hamnkran ska ersätta en äldre dieseldriven kran som både ska ha låg driftsäkerhet och höga underhållskostnader. Den nya kranen ska placeras i den södra delen av hamnen och beräknas kosta 30 miljoner.
Till detta anser samhällsbyggnadsnämnden att det nu också bör investeras i en kran till hamnens norra del. Förslaget avser en eldriven vikarmskran med hög lyftkapacitet och lång räckvidd som ska göra det möjligt att hantera större fartyg samt fler typer av gods.
– Hamnens utveckling är avgörande för regionens tillväxt, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.
– Den nya eldrivna kranen är en viktig del i att det nya hamnområdet ska kunna tas i drift och fungera fullt ut från start. Genom att fortsätta investera i modern och hållbar infrastruktur skapar vi bättre förutsättningar för näringslivet och för fler klimatsmarta transporter till och från Skellefteå, fortsätter hon.
Den nya eldrivna kranen ger oss den flexibilitet vi behöver.
Investeringen i denna nya kran beräknas kosta 40 miljoner kronor och ska finansieras inom ramen för kommunfullmäktiges beslutade budget för 2026–2035. Planen är att upphandling ska kunna ske hösten 2025 med förväntad leverans och montage hösten 2026.
Frågan går nu vidare till kommunstyrelsens arbetsutskott för beslut om igångsättning.
– Den nya eldrivna kranen ger oss den flexibilitet vi behöver för att hantera olika typer av gods med lägre utsläpp och med en mer modern hantering, vilket stärker vår kapacitet när fler företag väljer att transportera sina varor sjövägen, säger hamnchef Emma Sundelin i pressmeddelandet.



