– Jag vill underlätta vardagen för människor som känner sig stressade. Många hinner inte njuta av livet. Där kan vi göra skillnad, säger Ulrika.
Från vården till städbranschen
Ulrika är socionom i grunden och har arbetat både nära människor och som chef inom vården. Erfarenheterna gav henne perspektiv – och insikten om att städning ofta sågs som något tungt och ogillat.
Tiden man sparar är mer än bara städtid – det handlar om livskvalitet.
Tillsammans med sin partner Mathias startade hon därför ett företag i Västerås som först erbjöd vårdtjänster och senare också städning. Men 2020 förändrades allt när Mattias gick bort efter en tids sjukdom.
– Det var en tung tid. Men jag kände att jag hade tryggheten här i Skellefteå och flyttade hem. Det känns fint att få börja om här hemma, säger hon.
Helhetskoncept för både hem och företag
Framtidens Städ utför allt från vardagsstäd, storstäd och flyttstäd till fönsterputs och städning av dödsbon. Men Ulrika vill mer än så – hon erbjuder även enklare matlagning och catering, särskilt uppskattat bland äldre kunder.
– Hemtjänsten erbjuder inte matlagning, men det kan jag göra – och med RUT-avdrag blir det väldigt förmånligt. Dessutom vet jag att många äldre vill ha mat som känns bekant. Det kan jag också hjälpa till med, säger hon.
Företag kan räkna med samma engagemang. Ulrika betonar vikten av långsiktiga relationer, lyhördhet och hög kvalitet.
Hemtjänsten erbjuder inte matlagning, men det kan jag göra.
Trygghet och närhet
För Ulrika är tryggheten central. Kunden ska alltid veta vem som kommer hem till dem, och kommunikationen sker på det språk man själv föredrar – svenska eller engelska.
– Jag vet hur viktigt det är att känna trygghet. Därför är det oftast samma person som utför uppdragen.
För att ytterligare stärka relationen lämnar Ulrika alltid en anteckningsbok i hemmet. Där skriver hon vad som gjorts – och kunden kan lämna önskemål eller synpunkter.
Ett företag med hjärta
Ulrikas vision är att växa med omtanke, alltid med fokus på kundernas behov.
– Det ska inte krävas att man är rik för att få hjälp i vardagen. Tiden man sparar är mer än bara städtid – det handlar om livskvalitet. Jag vill bidra till att fler får den, säger hon.
För Ulrika är Framtidens Städ mer än ett företag. Det är en ny början, byggd på erfarenhet, omtanke och en stark vilja att göra skillnad – både i människors vardag och i sitt eget liv.



