Annons
Annons
Lucas Lindh (M), ordförande för MUF Skellefteå, är kritisk till rekryteringskampanjen. Foto: Pressbild

Kritik mot nya kampanjen: ”Flum som undergräver seriösa arbetet”

NYHETER Moderata Ungdomsförbundet i Skellefteå riktar skarp kritik mot den rekryteringskampanj som Skellefteå kommun sjösatte under måndagen, där de sökande själva får bestämma lön, arbetsuppgifter och titel.

Annons MOBILE TOP

– I en tid där Skellefteå står inför stora utmaningar inom skola, vård och omsorg är det avgörande att kommunen riktar sina resurser rätt. Vi behöver fler lärare, sjuksköterskor och omsorgspersonal – inte flummigt beskrivna yrkesroller eller fritt valt arbete, skapade utifrån individuella önskemål, säger Lucas Lindh (M), ordförande för MUF Skellefteå, i ett pressmeddelande.

Det var under måndagen som Skellefteå kommun lanserade en rekryteringskampanj där de sökande själva får bestämma lön, arbetsuppgifter och titel. De sökande måste dock ha minst en kandidatexamen från universitet eller högskola och lönen som i slutändan sätts kommer att vara marknadsmässig.

Annons

Enligt MUF är dock den nya kampanjen ett exempel på flum som riskerar att undergräva kommunens seriösa arbete.

– Det är yrkesgrupper som lärare och vårdpersonal som utgör ryggraden i vårt samhälle, och det är här våra skattemedel bör satsas för att säkerställa kvalitet och trygghet i välfärden, säger Lucas Lindh.

Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör i Skellefteå, bemöter kritiken. Foto: Magnus Lindkvist / Arkivbild

Vill väcka uppmärksamhet

Enligt Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör i Skellefteå kommun, finns det ingen motsättning mellan kampanjen och arbetet med att säkra rekryteringen inom välfärden.

– Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Skellefteå är den kommun i landet med störst inflyttning och lägst arbetslöshet. Vi behöver bli ännu fler och då behöver vi också väcka uppmärksamhet, vilket var tanken med den här kampanjen, säger hon och fortsätter.

Annons

– Den här kampanjen ska locka människor till Skellefteå. Kan vi få människor att tycka att Skellefteå kommun verkar vara en spännande arbetsgivare så kommer det att gynna rekryteringen inom vård, skola och omsorg också. Det ena sker inte på bekostnad av det andra.

Kostnaden för kampanjen, inklusive nationell marknadsföring, är 180 000 kronor, enligt Skellefteå kommun.

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons