Bemannings- och rekryteringsföretaget Adecco har 31 kontor runt om i Sverige, men är även en del av koncernen Adecco Group som har fler än 5000 kontor, med över 32 000 anställda, i 60 länder. Med deras 700 000 uthyrda konsulter är de en av världens största arbetsgivare – och ett av världens 500 största bolag.
I Skellefteå har de funnits under namnet Adecco sedan 2007 då de köpte upp det som tidigare hette Proffspoolen. Här är fem personer anställda på kontoret, med cirka 130 konsulter i arbete på företag runt om i Skellefteå kommun.
– För att vara en så stor arbetsgivare är vi relativt anonyma i Skellefteå, säger Victor Book som är kontorschef sedan januari i år.
Han vittnar om en stekhet arbetsmarknad där en stor mängd företag har behov av rekrytering och bemanning.
– Det är allt från komplexa tjänster som kräver specifika utbildningar till enklare jobb, säger Victor.
Är allt från komplexa tjänster som kräver specifika utbildningar till enklare jobb.
Samtidigt ser han hur tempot i rekryteringarna ökat allt snabbare, även under det halvår som han jobbat på Adecco.
– Det är en jätteutmaning att allt går så snabbt. Om vi inte får återkoppling från ett företag om de vill anställa en viss person inom två dagar är risken stor att den personen redan hunnit få ett annat jobb.
Värdefullt kontaktnät
På grund av hur marknaden ser ut har Adecco i Skellefteå delvis ställt om hur de jobbar.
Traditionellt har branschen ofta arbetat reaktivt genom att lägga ut en annons när uppdrag kommer in – men nu matchas lika ofta rätt person och kompetens med rätt uppdrag direkt.
– Det gäller att hålla koll på vem som behöver vem, hitta dem i vårt kontaktnät eller i vår databas, och matcha dem. Där har vi stor nytta av att vara så stora som vi är, säger Victor.
Förut var upptagningsområdet för rekryteringar eller bemanning till stor del geografiskt begränsat, men i och med den gröna industrin som växer fram har intresset att bosätta sig i till exempel Skellefteå blivit större. Det gör att Adeccos kontaktnät i Sverige, men även ute i världen, blivit allt värdefullare.
– Det kan vara svårt som enskilt företag att nå ut i andra länder, men med vår stora organisation har vi personal på många olika håll som kan matcha rätt person med rätt jobb, även om det är någon från en annan kontinent, säger Victor.
Stor kampanj
Adecco håller just nu på att ta fram en stor kampanj som ska locka fler att flytta till norra Sverige. Att satsa på detta är ett beslut som tagits på huvudkontoret i Zürich där de är väl medvetna om vad som händer här uppe, säger Victor.
Det känns kul att vara en del i allt som händer här nu.
Förutom att lyfta fram de jobbmöjligheter som finns kommer människor som bor eller flyttat hit att lyftas fram för att berätta om livet – och slå hål på seglivade myter om Norrland.
– Det här är något vi jobbat med sedan tidigt i våras, och som ska lanseras under hösten, säger Victor.
Även på deras egna kontor kommer personalstyrkan att stärkas det kommande året. Från fem personer är planen att bli sju.
– Det känns kul att vara en del i allt som händer här nu. Vi ser ingen avmattning av rekryterings- och bemanningsbehoven och vill så klart möta upp den efterfrågan, säger Victor.