Linjenätet i stadstrafiken drog senast om hösten 2020 som en följd av utvecklingen i Skelleftedalens nordöstra delar. Tre linjer blev då fyra, men eftersom Torsgatan inte var färdigställd var det inte möjligt att skapa en logisk linjedragning för linjerna 3 och 4.
– Nu när Torsgatan färdigställs kan linjenätet justeras så att linjerna blir rätare och snabbare och därmed ger fler människor möjlighet att resa kollektivt, säger Robert Nyman, verksamhetschef Trafik, Skellefteå kommun, och fortsätter:
– Förutom miljömässiga fördelar är en hög andel resor med buss nödvändig för att minska den förväntat höga trafikbelastningen till och från Bergsbyns industriområde. God kollektivtrafikförsörjning kommer därmed att bidra till att förbättra framkomligheten för övrig trafik.
Så ser den nya linjedragningen ut:
Linje 3 och 4 byter linjeändar från Centrum, så att Sunnanå sitter ihop med Bergsbyns industriområde och Klemensnäs, medan Mobacken sitter ihop med Lasarettet och Bergsbyn. Förändringen ska enigt Skellefteå kommun ge en mer logisk sammankoppling utifrån skolstruktur, industrier och bostäder, och är något som möjliggörs tack vare att Torsgatan färdigställs.
Genom att Lasarettsvägen trafikeras av linje 4, i stället för som idag av linje 1, blir restiden från Centrum till Morö backe och Solbacken kortare. Resenärer på linje 1 från Solbacken som vill åka till lasarettet kan byta från linje 1 till linje 4 på alla hållplatser längs Torsgatan, eftersom båda linjerna har den sträckningen.
Linje 2 från Sjungande dalen läggs om via Klockarbergsleden och lasarettet, vilket ger boende i Skelleftehamn och Ursviken såväl som Sjungande dalen en direktkoppling till lasarettet. I och med att linje 2 går i 15-minuterstrafik finns det då även fortsättningsvis en buss mellan Centrum och lasarettet varje kvart.
Linje 9 föreslås trafikera de nya hållplatserna framför lasarettets huvudentré och omloppen effektiviseras så att utbudet blir bättre.