Det fortsätter hända spännande saker på Skellefteå Airport. Vi har tidigare berättat om de planerade stegen mot framtidens fossilfria flygresor, som ska tas under 2021.
Dels ska laddinfrastruktur för laddning av elflyg monteras på flygplatsen. De hoppas även träffa en överenskommelse med industriella partners om gemensam utveckling av vätgasflyg. De ska dessutom få fossilfritt bioflygbränsle – vilket nu har besannats.
Under torsdagen genomfördes den första bränsleleveransen till Skellefteå Airport.
– Vi jobbar aktivt med gröna omställningen och vill vara med och driva utvecklingen av både elflyg och vätgasflyg, berättar vd Robert Lindberg i ett pressmeddelande.
– Att göra det möjligt för regionens offentliga sektor, näringsliv och privatpersoner att flyga med minskad klimatpåverkan är ett viktigt steg i omställningen, fortsätter han.
Skellefteå kommun i bräschen
Omställningen drivs på av kommunen. En reduktionsplikt ska införas på den fossila flygfotogenen, som innebär att bränsleleverantörer måste bland in mer fossilfritt och därigenom minska koldioxidutsläppen, men Skellefteå kommun vill framåt snabbt.
Som en av de första kommunerna i landet har Skellefteå kommun därför beslutat att genomföra alla sina inrikes-flygresor från flygplatsen med det helt fossilfria bränslet.
– Vi går före i utfasningen av fossilt bränsle så att framtidens flygresor kan bli både tidseffektiva och hållbara, berättar Evelina Fahlesson (S), kommunalråd i Skellefteå.
Betydelsen av flygförbindelser
Skellefteå Airport driver på arbetet mot framtidens fossilfria transporter i samarbete med aktörer som Skellefteå Kraft, Northvolt, InnoEnergy och Skellefteå Science City.
Utvecklingen som Skellefteå befinner sig i ställer också krav på god tillgänglighet till omvärlden. Evelina tycker att det behövs bra infrastruktur inom samtliga trafikslag.
– Vi bygger ut vår hamn, port of Skellefteå, regeringen har nyligen presenterat en infrastrukturproposition där ett fullständigt färdigställande av Norrbotniabanan ingår och Skellefteå kommun har möjliggjort nattågstrafik från och med 2022, säger hon.
– Men för att klara snabba transporter inom och utom Sverige är tillgången till bra flygförbindelser avgörande för regionens fortsatta utveckling, fortsätter Evelina.