TeamNorr IT-Partner finns sedan tidigare i Örnsköldsvik, Umeå, Piteå och Luleå – och när André Jonsson och Anders Eriksson fick chansen att öppna ett TeamNorr-kontor i Skellefteå tvekade de aldrig. De har båda jobbat inom IT-branschen i många år, och hade bara hört gott om det norrländska företaget.
– Dels är det ett modernt företag som ligger i framkant, men jag tilltalas även av den lokala förankringen i norra Sverige. Här jobbar vi nära kunderna, men har samtidigt tillgång till den samlade kompetens som finns bland de 30 anställda längs norrlandskusten, säger André.
Jag tilltalas även av den lokala förankringen i norra Sverige.
I slutet av förra året var kontoret igång, och redan i januari anslöt teknikern Tim Granlund till teamet.
– Jag har jobbat med Tim tidigare och har haft ögonen på honom. Han är enormt kompetent, säger André.
IT-genomgång
När TeamNorr träffar en ny potentiell kund börjar de ofta med att göra en grundlig genomgång över företagets befintliga IT-lösningar.
– Vi kollar igenom allt från telefonabonnemang, dokumenthanteringslösningar och ergonomi till backuper, IT-säkerhet och mjukvaror, berättar Anders.
Efter genomgången får företaget en åtgärdsrapport med vad som bör fixas omgående, förbättringsförslag och saker som kan vara bra att titta närmare på i framtiden. I samband med detta lämnar även TeamNorr kostnadsförslag på sina egna lösningar.
– Väldigt ofta finns det förbättringar att göra, och pengar att spara, säger André.
Väldigt ofta finns det förbättringar att göra, och pengar att spara.
När genomgången är utförd är det upp till företaget att välja vad som ska åtgärdas och om de vill att TeamNorr ska hjälpa dem.
– Vi levererar alla produkter och tjänster som behövs och tar helhetsansvaret för att se till att det blir ordning och reda på IT-miljön, säger André.
”Väldigt tydligt”
En av TeamNorrs nya kunder är Skellefteå Taxi som nyligen gjort en sådan IT-genomgång.
– De använder en bra modell som bygger på samarbete och kundnöjdhet. Här är det inga långa avtal eftersom de litar på att få ha kvar oss som kund så länge vi är nöjda, berättar Andreas Olofsson, VD på Skellefteå Taxi.
Just översynen av deras tidigare IT-tjänster var ett bra beslutsunderlag, menar Andreas.
– Det blir väldigt tydligt vad vi använder idag, vad det kostar och vad vi kan förbättra. Det är ett bra stöd då det annars kan kännas krångligt med alla olika IT-lösningar som finns, säger han.
Långsiktig partner
För den som vill ha en översyn över sina IT-tjänster hjälper TeamNorr mer än gärna till. Om det är ett nystartat enmansbolag, ett storföretag, en kommun eller annan verksamhet spelar ingen roll. TeamNorr skräddarsyr sina lösningar för just er organisation.
Vi vill vara en långsiktig IT-partner som gör att ni slipper problem i framtiden.
– Vi vill vara en långsiktig IT-partner som gör att ni slipper problem i framtiden. Istället för att ha en helt egen IT-avdelning, eller en anonym konsult från södra Sverige som du ringer till när det blir problem, kan vi istället jobba lokalt och proaktivt. Det sparar mycket energi och pengar jämfört med att bara släcka bränder, säger André som gärna berättar mer vid en första kontakt.