När kommunfullmäktige beslutade att tillåta slumpvisa och frivilliga drogtester för två år sedan överklagades beslutet till förvaltningsrätten, som inte upphävde beslutet.
Skellefteå kommun skriver att ärendet då överklagades till kammarrätten och högsta förvaltningsdomstolen, men att ingen av dess instanser valde att pröva ärendet.
Eftersom förvaltningsrättens dom enbart behandlade fullmäktiges principbeslut om att godkänna slumpvisa, frivilliga drogtester beslutade Utbildning och arbetsmarknad att det skulle göras en ytterligare utredning, för att säkerställa det rättsliga läget.
Nu har representanter för elevhälsan vid Skellefteås kommunala gymnasieskola tagit fram en plan med rutiner för att kunna genomföra slumpvisa, frivilliga drogtester.
– Vårt mål med detta drogförebyggande arbete är att skapa en trygg arbetsmiljö för elever och personal på skolan, förklarar gymnasiechefen Erik Burstrand.
När testerna har kommit igång är målsättningen att inom tre år kunna testa 20 procent av eleverna årligen. Enligt kommunen handlar det om 30 tillfällen per läsår.
Kostnaden för testningen beräknas ligga mellan 250 000 och 300 000 kronor. Det handlar om kostnader för medarbetare som utför testerna och testkit. Skellefteå kommun noterar att utbildning för medarbetare som utför testerna tillkommer.