2024 beslutade Västerbottensteaterns ledning att Nordiskt Berättarcentrum skulle upphöra att vara en egen avdelning och istället integreras i den ordinarie verksamheten. Det skapade till en början en oro för att Berättarfestivalen skulle få stryka på foten – något som emellertid inte verkar ha hänt. Veckan bjuder på hela 140 programpunkter med stor variation; föreställningar, musikunderhållning, konstnärliga samtal, föreläsningar och till och med fotvård och berättelser. Det finns också gott om inslag för barn och unga, där en del av festivalen förläggs till skolorna.
– Det har rullat på bra och i stort sett har arbetet skett på samma sätt som tidigare. Det är en större grupp som jobbar med att bygga festivalen nu och det är bra, det visar att Berättarfestivalen är angelägen för hela teatern, säger Theresa Eriksson, projektledare och pedagog på Västerbottensteatern och som tillsammans med Lillemor Skogheden jobbar uteslutande med teaterns berättarverksamhet.
Jag tycker vi har ett väldigt spännande program där det finns något för alla.
Temat för årets berättarfestival är kurage som enligt SAOB, Svenska akademiens ordbok, betyder mod, dristighet och att våga trotsa risk och fara – ett tema som kanske är extra aktuellt med tanke på hur världen ser ut idag.
– Samtidigt kan kurage behövas i väldigt många olika vardagliga situationer. Eller när man sätter ihop programmet till Berättarfestivalen, säger Theresa och refererar till David Väyrynens föreställning Det skjuts för lite, en musik- och poesiföreställning med inslag av provokativ teater som handlar om hat, där språkdräkten är norrbottnisk, men hatet är generellt. En föreställning om folk som inte bryr sig, som inte ids och som tycker att allt alltid är alla andras fel.
– Det är en speciell föreställning som sätter fingret på svårigheten inom scenkonsten när det gäller att berätta om det svåra och skavande – utan att återskapa det. Därför följer vi upp föreställningen med ett samtal om våld, med David Väyrynen, Johanna Salander och Oskar Thunberg, säger Theresa.
Det är en större grupp som jobbar med att bygga festivalen nu och det är bra, det visar att Berättarfestivalen är angelägen för hela teatern.
Just Oskar Thunberg är regissören bakom Unghästens föreställning Vad är våld där publiken får möta olika karaktärer som på olika sätt problematiserar frågan om våld, vad det är och hur det kan se ut.
– Den riktar sig till ungdomar, en målgrupp som vi alltid försöker nå på Västerbottensteatern. Både genom bra föreställningar men också genom att skapa öppna scener för unga berättare, säger Theresa och tillägger
– Jag tycker vi har ett väldigt spännande program där det finns något för alla.




