– Samarbete är nyckeln till varför Skellefteås handel ändå klarat sig bra trots de utmaningar som den växande näthandeln för med sig. Vi gör det tillsammans och butikerna är mycket duktiga på att tipsa kunder om andra butiker och på så sätt boosta varandra, säger Julia Hedman Lundqvist, centrumutvecklare på Visit Skellefteå och tillägger:
– Handeln står inför utmaningar och handlarna i kommunen jobbar hårt för att hitta nya vägar. Då kan de behöva en kick, få träffa kollegor, umgås och ha roligt en kväll.
Handelsfesten arrangerades första gången 2017. Pandemin innebar ett uppehåll på ett par år innan festen återkom 2022. Precis som tidigare kommer Skellefteborna att kunna nominera och rösta på sina favoriter i kategorierna Årets butik, Årets butikssäljare och Årets köpupplevelse. Fortfarande tre tävlingskategorier, alltså, även om de justerats lite.
En levande handel är jätteviktigt och något vi ska värna om och samtidigt utveckla.
Maria Rautio, centrumutvecklare på Visit Skellefteå, berättar att Handelsfesten vill knyta an till kampanjen Handla lokalt som bedrivits i olika perioder under våren. Vid varje kampanjtillfälle har de kunder som valt att stötta den lokala handeln haft chansen att vinna presentkort och produkter från butikerna genom att samla Handla lokalt-klistermärken.
– Syftet med kampanjen är motverka den växande näthandeln och samtidigt belöna de kunder som väljer att handla lokalt. Vi hoppas att både kampanjen och Handelsfesten ska ge en härlig boost både för den lokala handeln och handlarna inför 2026, säger Maria Rautio.
Handelsfesten 2022 gav bra uppslutning bland handlarna och många Skelleftebor både nominerade och röstade fram sina favoriter.
– En levande handel är jätteviktigt och något vi ska värna om och samtidigt utveckla, säger Maria Rautio.
Vem vill du nominera till pris på årets handelsfest? Du hittar information om hur du går tillväga i artikeln nedan:





