Enligt forskning på området är det straffavgifter som fungerar bäst när det gäller att få till en attitydförändring hos människor som slarvar med sopsorteringen. Det berättar Agneta Lantto Forsgren, verksamhetschef för avfall på Skellefteå kommun.
– Studier visar att det är det bästa sättet att komma åt problemet. Samtidigt är det viktigt att understryka att ansvaret mellan kommun och hyresvärd är delat. Vi har lagt mycket energi på att träffa fastighetsägare och informera, tagit fram bilder och affischer på olika språk. Straffavgifterna ska ses som ett av flera verktyg, säger Agneta.
Det var i början av 2023 som Skellefteå kommun höjde felsorteringsavgiften från 150 till 500 kronor per tillfälle. Med det nya förslaget, som om det klubbas i kommunfullmäktige kommer att gälla från början av 2025, höjs straffavgiften för flerbostadshus. Utöver grundavgiften på 500 kronor införs också en tilläggskostnad på 500 kronor per lägenhet. Det finns dock ett maxtak på 5 000 kronor per tömningstillfälle, oavsett storleken på huset. Troligen landar eventuella straffavgifter på fastighetsägaren, snarare än på varje enskild hyresgäst.
Vi åker dit eller kontaktar fastighetsägaren med information och stöd kring hur de ska kunna göra det trevligare och lättare att sortera rätt. Då påpekar vi också att det blir en straffavgift om bristerna inte åtgärdas.
Men Agneta Lantto Forsgren är samtidigt noga med att understryka att straffavgiften kommer att föregås av dialog och möjlighet för fastighetsägaren och de boende att komma tillrätta med sorteringsproblemen. Det handlar inte heller om att bötfälla någon som råkat slänga ett par grejer i fel tunna. Nej, straffavgiften riktar sig mot dem som konsekvent struntar i sorteringsreglerna.
– Ofta är det grannar eller sophämtarna som kontaktar oss på kommunen med uppgifter om felsortering. Då åker vi dit eller kontaktar fastighetsägaren med information och stöd kring hur de ska kunna göra det trevligare och lättare att sortera rätt. Då påpekar vi också att det blir en straffavgift om bristerna inte åtgärdas, förklara Agneta.
Så hur stort är då problemen med felsortering av avfall i Skellefteå kommun. Ja, det beror lite på vilken typ av fastigheter vi pratar om. Var tredje år genomför Skellefteå kommun så kallade plockanalyser där man samlar in totalt två ton avfall ur hushållens gröna tunna för restavfall. En upphandlad entreprenör går sedan igenom avfallet och räknar ut hur stor del av avfallet som sorterats rätt.
Den senaste plockanalysen, som gjordes på villor i tätort, visade att 25 procent av förpackningarna och tidningarna hamnade i tunnan för restavfall istället för att köras till återvinningen. För flerbostadshus var siffran ännu högre, 30 procent, när det gäller förpackningar och tidningar som sorterats fel.
Att förpackningar och tidningar sorteras fel innebär inte bara en påfrestning på miljön. Det drabbar också kommunen i form av högre kostnader eftersom allt i tunnan för restavfall skickas för förbränning i Umeå. I förlängningen drabbas alltså skattebetalarna i form av högre sopabonnemang. Om en större andel av förpackningar och tidningar sorterades rätt skulle de återvinnas, något som inte kostar kommunen eller skattebetalarna något alls.
– Återvinningen av tidningar och förpackningar bekostas av respektive producent så det är klart att en felsortering på 25 och 30 procent kostar mycket för oss, säger Agneta.