Det var förra året som Smarteyes i Skellefteå, som enda butik i kedjan, byggde ett dedikerat rum – fyllt med utrustning för miljonbelopp – för att utförligt kunna undersöka torra ögon och vad som orsakar besvären.
– Det finns kliniker i Stockholm och Göteborg som gör liknande undersökningar, men vad jag vet är vi ensamma i norra Sverige som gjort så här stora investeringar, säger Adam Wikström, butikschef.
Idén till satsningen kom för flera år sedan när han kom i kontakt med Ghoncheh Yazdani, specialistläkare inom ögonsjukdomar.
– Vi började prata och insåg snabbt att det här var en bra idé som kan komplettera ögonsjukvården som redan finns, säger Adam.
Att ha torra ögon är något som drabbar allt fler, och många har stora besvär som påverkar det dagliga livet och livskvalitén.
– De behöver hjälp och stöd, säger Ghoncheh som har varit med och utbildat optikerna på Smarteyes.
Det är roligt att se att optikerna är nyfikna och intresserade av detta viktiga område.
Hennes uppfattning, efter att undersökningarna på Smarteyes pågått i snart ett år, är att många patienter har fått den hjälp de behöver med sina torra ögon och ytbesvär.
– De blir noggrant undersökta och väl omhändertagna. Det är roligt att se att optikerna är nyfikna och intresserade av detta viktiga område, säger hon.
Delar kunskapen
Det som optikerna gör är att kika på en hel rad detaljerade parametrar som till exempel salthalt, hur körtlarna runt ögat fungerar och om det finns någon inflammation som påverkar. Vid alla undersökningar sitter två optiker med, något som Eric Wennberg tycker är bra.
– På så vis delar vi kunskapen bland alla optiker hos oss, vilket gör oss bättre på vårt jobb, säger han.
Eric berättar också att han möttes av förvåning när han besökte Optometridagarna tidigare i år och berättade om den avancerade utrustningen.
– Det här är nyare än nytt, och i nivå med vad de bästa klinikerna i USA har, berättar han.
Positiv respons
Sedan årsskiftet har ett 100-tal personer sökt hjälp för torra ögon hos Smarteyes i Skellefteå. Responsen har varit övervägande positiv.
– Eftersom vi kan få fram så mycket mer information än tidigare så kan vi också sätta in rätt behandlingar till rätt personer. Sedan kan vi även följa upp och rent tekniskt se att det blivit bättre. Det, tillsammans med att kunden känner skillnad, är verkligen bevis på att det vi gör fungerar, säger Eric.