Annons
Foto: Paulina Holmgren

Ny undersökning: Skellefteå Kraft bäst i flera kategorier när bolagen rankas av kunderna – tappar i två

NÄRINGSLIV Skellefteå Kraft fortsätter placera sig högt när kunderna rankar sina elleverantörer, men företaget klättrar inte i alla kategorier. Det visar årets kundundersökning av Svenskt kvalitetsindex, SKI.

Annons

De har länge utmärkt sig i dessa test. Energibolagen rankas i sex olika kategorier och under 2021 kom Skellefteå Kraft etta i tre av dem, och tvåa i resten. Under 2020 knep företaget hela fem förstaplatser och en fjärdeplats.

I SKI:s undersökning för 2022 är kundnöjdheten inte lika stark, men Skellefteå Kraft fortsätter placera sig i topp fem i samtliga kategorier.

– Vi börjar nu ha ett antal utmanande år bakom oss med omvärldsfaktorer som påverkat oss alla, både företag och privatpersoner. Då inte minst ekonomiskt, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad, i ett pressmeddelande.

Annons

– I år har antalet kunder som söker råd slagit alla rekord och trots att vi fördubblat personalstyrkan som jobbar med detta har telefonköerna varit längre än vi önskat. Därför är jag väldigt glad över att våra kunder ändå gett oss så höga betyg att vi placerar oss långt över branschsnittet, fortsätter hon.

Skellefteå Kraft behåller två förstaplatser och en andraplats från i fjol. I en kategori klättrar de också från andraplatsen till första. Företaget har dock sjunkit i rankingen i de resterande två.

Ranking i undersökningen

Svenskt kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i sex olika kategorier. Så har placerar sig Skellefteå Kraft i 2022 års undersökning (2021 års ranking inom parantes).

  • Elhandel företag: 5 (2)
  • Elhandel privat: 4 (1)
  • Elnät företag: 1 (1)
  • Elnät privat: 1 (1)
  • Fjärrvärme företag: 2 (2)
  • Fjärrvärme privat: 1 (2)

Källa: Skellefteå Kraft

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons