Möjligheten att skaffa en personlig registreringsskylt infördes 1988. Det kostar 6 200 kronor i dag, varav 600 kronor tas i administrationsavgift, och resten går vidare till Skyltfonden som administreras av Trafikverket. Från fonden går medlen vidare till projekt för ökad trafiksäkerhet, och de senaste tio åren har över 90 miljoner kronor betalats ut.
– Det är inte alla som är medvetna om det, men den som väljer att skaffa en personlig registreringsskylt får inte bara ett personligt utseende i trafiken. Man är också med och bidrar till ökad trafiksäkerhet, säger Daniel Augustini, tillförordnad sektionschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Reglerna som gäller
En personlig registreringsskylt får ha mellan två och sju tecken – och får inte innehålla vad som helst.
Teckenkombinationen ska dels inte kunna misstas för ett vanligt registreringsnummer. Den får inte heller medföra olägenhet eller väcka anstöt. Om kombinationen motsvarar ett varumärke krävs ett godkännande av den/de som äger dess rätt.
– Det är personnamn som är den vanligaste teckenkombinationen när man ansöker om personliga skyltar. Vanligt är också namn eller beteckningar på olika bilmodeller, men där sätter ofta bilmärkesinnehavaren stopp då det krävs godkännande från dem, säger Daniel Augustini.
Om skylten beviljas gäller licensen i tio år. Licensen kan sedan förlängas mot en ny avgift.
Utveckling under 2021
2020 och 2021 har båda varit rekordår för Transportstyrelsen, sett till antalet beviljade ansökningar. Av alla tusentals personliga skyltar i Sverige finns 344 i Västerbotten, där 267 används på fordon i trafiken. 64 tillkom eller förlängdes under 2021, och 13 av dessa tillhör fordonsägare i Skellefteå.
Det har samtidigt skett en kraftig ökning i avslag på grund av att skylten väcker anstöt. Under 2021 fick 211 svenskar avslag av detta skäl, vilket är en fördubbling mot 2019.
Transportstyrelsen tror att det har med ansökningen att göra, som nu har förenklats till en e-tjänst. Själva ansökan är också kostnadsfri.
– Känslan är väl att folk testar oss i högre utsträckning och att vi får ta emot många ansökningar som inte alltid känns helt seriösa, säger Daniel Augustini.