Annons
Sponsrad artikel
Joakim Ranfjäll och Peter Melender ser en stor efterfrågan på hybridbilar i Skellefteå.

Så enkelt kan du köra med el • Flera fördelar med hybrider: ”Ett bekymmersfritt bilägande”

ANNONS Allt fler vill köra elektrifierade bilar – och det har aldrig varit enklare att ta steget. Från och med i våras är näst intill alla nya personbilar från Toyota hybrider eller ladd-hybrider. “De blir både klimatsmartare och roligare att köra”, säger Peter Melender på Burlin Motor.

Toyota var redan 1998 först ut med att lansera hybrid-modellen Prius som förutom en vanlig förbränningsmotor även har en elmotor och ett batteri som driver bilen. Batteriet laddas av rullkraft och vid inbromsning, och nyttjas sedan för att förbrukningen av fossila bränslen ska bli lägre.

Idag, över 20 år senare, är det fortfarande samma teknik som används i grunden – men genom förfiningar har systemet gjorts betydligt effektivare.

Toyota är inne på fjärde generationens hybrider.

– Toyota är inne på fjärde generationens hybrider och nu körs bilarna till 50 procent på el, trots att de aldrig laddas med sladd, berättar Peter Melender, försäljningschef på Burlin motor i Skellefteå.

Låg förbrukning

Hybridbilarna får därför en låg förbrukning av drivmedel.

– Exempelvis drar en fyrhjulsdriven RAV4 med 222 hk bara 0,5 liter per mil, och en mindre modell som Yaris så lite som 0,38 enligt wltp, säger Peter.

Med en hybridbild så laddas bilens batteri vid till exempel inbromsning – och används sedan för att driva fordonet framåt.

Genom elektrifieringen blir de dessutom roligare att köra, intygar Joakim Ranfjäll, säljare på Burlin motor.

– Ja, de blir riktigt pigga. Körglädjen har utvecklats positivt, säger han.

Andra fördelar som lyfts fram, förutom lägre utsläpp, är lägre skatt, att de alltid levereras med automatlåda och att andrahandsvärdet är högre.

Kan inte osäkerhet kring batteriets livslängd sänka andrahandsvärdet?

– Toyota har alltid 10 års garanti på batteriet, men det är byggt för att hålla mycket längre än så. På de bilar som är två år gamla har vi dessutom en kvalitetsgaranti tills de är 10 år eller gått 20 000 mil, ungefär som en nybilsgaranti. Den täcker till exempel drivlina, växellåda, batteri och elektronik, säger Joakim.

Toyotas har ett rykte om sig att bygga bilar som håller, och det ryktet är de rädda om.

Den garantin ger Toyota för att de är säkra på att de bygger kvalitativa bilar. Hittills har de levererat över 15 miljoner hybridbilar genom åren.

– Toyotas har ett rykte om sig att bygga bilar som håller, och det ryktet är de rädda om. Det är även en av anledningarna som de inte släppt någon renodlad elbil förrän nästa år, då de är helt säkra på att tekniken är så bra som krävs, säger Peter.

Prisvärda

Att en elektrifierad bil skulle vara dyr är också något som Peter och Joakim motsätter sig.

– Hybrider och laddhybrider har varit dyrare än klassiska förbränningsmotorer, men det har förändrats de senaste åren. Med klimatbonus, lägre skatt och lägre förbrukning blir totalkostnaden för en hybrid faktiskt lägre än en klassisk bensinbil, säger Peter.

Den populära RAV4:an finns även som ladd-hybrid, med en räckvidd på 75 km innan förbränningsmotorn slår in och den går 50% på el som en vanlig hybrid. “Den här har blivit en väldigt populär modell då den ger en låg totalkostnad som tjänstebil”, säger Peter Melender.

I framtiden tror Peter och Joakim att ännu fler bilar kommer att vara elektrifierade – till exempel har Toyota ett uttalat mål om att lansera 15 elbilsmodeller till 2025 – men även att hybrider kommer att ha en naturlig plats.

– Helt elektrifierade fordon kommer att fungera fint i stadsmiljö, men för oss som ibland vill köra längre avstånd i Norrland är hybrider ett bra alternativ som ger ett bekymmersfritt bilägande utan räckviddsångest, säger Peter.

Burlin Motor i Skellefteå

Varugatan 8, 931 21 Skellefteå
Telefon: 0910 – 71 44 00
www.burlinmotor.nu

Sponsrad artikel

Hela denna sida är en annons från Burlin Motor i Skellefteå.
Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på megafonen.nu/annons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons