Annons

Efter uppehåll: Nu lanserar Helena ny tvål – med fokus på hållbarhet: ”En viktig aspekt i det jag tar mig an”

NÄRINGSLIV För två år sedan tog Helena Eriksson en paus ifrån att skapa tvålar namnsatta efter platser i och omkring Skellefteå. Men efter påtryckningar från kunder via Skellefteå Turistcenter har hon nu tagit fram en ny produkt, med fullt fokus på hållbarhet.

Annons

Det var under Helena Erikssons föräldraledighet för sju år sedan som idén om tvålar med dofter från olika platser väcktes. Hon började utveckla tvålar med doft och design inspirerade av platser som Vitberget, Boviken och Skellefteå – men för två år sedan hade hon tappat gnistan.

– Det var inte roligt att utveckla tvålarna längre. Det blev bara ”ett måste” och då tog jag en paus från allt, berättar hon.

Istället började hon fördjupa sig i hållbarhet på olika plan. Dels drev hon ett projekt åt Röda Korset, där hon nu sitter med i styrelsen, och dels utbildade hon sig i hållbar varumärkesstrategi.

– Jag har en karriär bakom mig som helt och hållet gått ut på att driva konsumtion på olika sätt, men med tiden har mitt hållbarhetsintresse växt och det är en viktig aspekt i det jag tar mig an.

Annons

Namnsatta med platser

Tvålarna som är namnsatta med platser har dock varit populära, inte minst som gåvor och souvenirer. På Turistcenter i Skellefteå har de ofta fått frågor om när tvålarna kommer tillbaka – som de har förmedlat vidare till Helena.

– Till slut började jag fundera på om jag skulle kunna göra en ny tvål, men denna gång med fullt fokus på hållbarhet. Då gick jag igång, säger Helena som bytt fabrik och recept till nylanseringen av tvålen “Skellefteå”.

– Nu är det naturliga ingredienser, varav en stor andel ekologiska.

Annons

Även förpackningen har hon försökt få så hållbar som möjligt inom de begränsningar som finns för ett litet företag som hennes.

– Flaskan är gjord av 50% återvunnen pet vilket gör att den kan skifta i färgen. Det beror helt enkelt på vilka färger det återvunna materialet haft, säger Helena.

Etiketten är delvis gjord av gräs.

Etikett med gräs

Etiketten innehåller 30 procent gräs och har naturliga skiftningar av grönt beroende på andelen grönt gräs. Till en början stötte hon på patrull gällande etiketten, men efter att ha övertygat leverantören om att det garanterat är fler företag som också vill ha en sådan etikett gick det att genomföra.

– Han var så skeptisk från början, men jag bad honom ringa fler av sina kunder och presentera etiketten – och då det tog bara några samtal för honom att inse att det var många som var intresserade. Ibland gäller det att ligga på och inte ge sig för att få igenom en förändring, säger Helena.

Annons

Tvålen kommer denna gång att finnas i en doft, Skellefteå. Doften är en förlängning av de tvålar som tidigare hette Vitberget och Skellefteå.

– Det kan bli fler platser och dofter i framtiden, men det får vi se, säger Helena.

Artikeln är en del av Megafonen nr 9 – 2021. Läs hela tidningen här »

Annons
Annons
Annons
Annons